fbpx

Netizen berdebat video Proton S70 vs Toyota Vios vs Honda City – ini penerangan asas teknikal

netizen gaduh proton s70

PROTON telah mendedahkan sedan terbaharu mereka iaitu S70 dan seperti dijangka, ia mencetuskan hype dan perbualan hangat di media sosial, group-group sembang, malah di kedai kopi.

Proton S70 merupakan sedan pertama kelahiran hasil kerjasama syarikat nasional itu dengan Geely, selepas tiga model SUV sebelum ini iaitu X70, X50, dan X90.

Menurut Proton, S70 dibangunkan dari platform segmen-B (pesaing Vios, City, Almera) tetapi dengan penawaran saiz segmen-C (dalam liga Civic dan Corolla).

Walaubagaimanapun, bukan itu yang hendak kami ceritakan, kerana anda semua sudah tahu. Sebaliknya, berkenaan perdebatan antara netizen berkenaan Proton S70 vs Toyota Vios vs Honda City.

Dalam satu perkongsian netizen di group Toyota Vios 4th Gen 2023 di Facebook, seorang ahli memuatnaik tangkap layar dari video pandu uji oleh Bobby Ang, berkenaan pengendalian S70 berbanding Vios dan City.

Dari gambar itu, Bobby Ang membalas komen berkata, “Ya, kedua-dua Vios dan City mengatasi S70 dalam belokan dan pengendalian. Keselesaan saya rasa S70 jauh lebih baik.”

Rata-rata netizen ‘melompat’ dengan kenyataan itu, seolah-olah tidak boleh menerima hakikat bahawa handling (pengendalian) Honda atau Toyota lebih baik dari Proton (dalam segmen yang sama).

Penulis bukan mahu menyebelahi sesiapa, malah penulis juga pemilik Proton, model R3 lagi. Tetapi kita harus ingat, Proton sekarang bukan lagi yang dulu, malah normal untuk sesebuah pengeluar berubah dan berevolusi.

Jika dilihat model-model terkini Proton juga, rata-ratanya lebih terarah kepada keselesaan dan mungkin aspek premium, jadi apa salahnya? Tiada yang pelik. Proton masih tidak meninggalkan terus R3, cuma ia bukan fokus utama mereka buat masa ini.

Komen tanpa pemahaman teknikal?

Sementara itu, penulis tertarik untuk mengulas mengenai konsep asas mengenai dinamik sesebuah kereta, berdasarkan komen-komen di siaran itu.

“Boleh tengok masa drag race berapa banyak kereta itu ‘menunduk’ semasa membrek, dari situ boleh agak body roll (olengan)”.

Harus diketahui, berapa banyak kereta menunduk semasa membrek atau mendongak semasa memecut tidak boleh dikaitkan dengan olengan badan (body roll). Ini kerana olengan badan dikawal oleh anti-roll bar (bar anti-oleng).

Jika kereta A lebih banyak menunduk semasa membrek berbanding kereta B, tidak bermakna olengan badan kereta A di selekoh lebih banyak. Jika kereta A menggunakan anti-roll bar lebih tebal dan keras, ia pasti mempunyai olengan badan kurang berbanding kereta B di selekoh yang sama.

“Dia tak pernah bawa City ke? Membuang weh kereta itu.”

Apa yang dimaksudkan dengan ‘membuang’? Adakah bermaksud banyak olengan badan di selekoh, atau mudah hilang cengkaman?

Lagi sekali, olengan badan bergantung kepada bar anti-oleng dan faktor-faktor lain seperti penyerap hentak. Dan kereta yang mempunyai banyak olengan badan tidak bermaksud pengendaliannya tidak bagus, kerana ia bab yang rumit dan kompleks.

Jika ‘membuang’ tadi merujuk kepada hilang cengkaman, makai a bergantung kepada banyak faktor juga; jenis tayar, saiz tayar, keadaan permukaan jalan, berat kereta, suhu persekitaran. Dan adakah dakwaan ‘membuang’ itu dibuat selepas ujian terkawal di tempat dan masa yang sama?

“Serius? Walaupun selepas Proton menala semula pengendalian untuk disesuaikan dengan jalan raya Malaysia.”

Difahamkan Proton telah memberikan input dan ‘perisa’ mereka sendiri untuk S70 ini berbanding kereta asal, Geely Emgrand. Menurut Proton, sebanyak 75,000 jam dengan perjalanan sejauh 1.2 juta km telah dihabiskan untuk penalaan suspensi.

Tetapi itu tidak bermakna ia ditala dan dibangunkan untuk menjadi paling sporti dan paling dinamik. Mungkin ia ditala untuk lebih keselesaan, atau untuk keseimbangan.

Kenapa mesti bila Proton memberikan input sendiri, ia perlu mengalahkan City dan Vios dalam bab pengendalian? Salahkah kalau Proton mahu sedan itu selesa dan terasa lebih premium?

Gambar oleh: Practical Motoring

Apa pun, bab pengendalian, kualiti, dan kepuasan pemanduan ini suatu topik yang luas dan rumit. Ada kereta kurang 200hp dengan olengan badan yang banyak seperti Mazda MX-5 lebih terasa mantap pengendaliannya dari supercar mid-engined lebih 600hp dengan badan flat semasa di selekoh.

Ada juga kereta yang berkuasa, laju, tetapi masih selesa kerana menggunakan suspensi aktif atau adaptif.

Akhir sekali, kita harus faham kenapa pengeluar menala kereta sebegitu, tidak semua mempunyai matlamat yang sama. Kita pula haruslah menjadi pengguna bijak, berdebat guna otak dan bukan emosi kerana taksub sesuatu jenama.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved