fbpx

Beijing Motor Show 2024: BYD Ocean-M, hot hatch EV RWD ganas bergaya

BYD-Ocean-M-2-00004

Bertempat di Beijing Auto Show, BYD memperlihatkan sebuah model konsep yang bakal direalisasikan pada tahun ini, iaitu BYD Ocean M.

Berkemungkinan besar versi produksi sebenar tidak akan seganas apa yang diperlihatkan ini, namun setidak-tidaknya kita sudah tahu BYD bakal menawarkan produk yang unik kelak.

Antara fakta yang menarik pasal BYD Ocean-M:

 

Hatchback pantas segmen C

BYD bakal memposisikan model produksi Ocean-M di antara model Dolphin dan Seal.

Bermakna, Ocean-M akan menjadi sebuah hatchback EV di dalam segmen C, dan mampu memberikan cabaran kepada model seperti MG4.

 

Reka bentuk luaran sporti

Untuk model konsep yang dipamerkan ini, BYD cuba untuk menjadikan penampilan yang lebih dekat dengan jiwa kelajuan.

Antara ciri menarik yang boleh dilihat termasuklah komponen splitter hadapan besar, sirip pada bahagian sisi, spoiler tinggi serta diffuser belakang stail GT3.

Muka depan pula mengingatkan kita pada model Lamborghini Aventador, diikuti dengan profil sisi yang tampak sporti dan dinamik

 

Hot hatch pacuan roda belakang (RWD)

Unik untuk Ocean-M ialah senibina elektrik baharu dengan sistem pacuan roda belakang.

Buat masa ini, BYD masih belum mendedahkan spesifikasi terperinci rangkaian kuasa elektrik yang bakal dipadankan pada Ocean-M.

 

Harga jualan mampu milik?

Menurut laporan Car News China, BYD menyasarkan harga jualan Ocean-M versi produksi bermula dari RMB150,000 hingga 200,000 (RM98,841-RM131,789).

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved