fbpx

TAC-6, trak 6×6 berperisai, guna asas Land Cruiser 79 Series

TAC-6-Land-Cruiser-16

Toyota Land Cruiser 70 Series merupakan antara model SUV/trak pikap off-road yang sukar untuk dimatikan, dan masih lagi model kenderaan yang boleh dipercayai untuk dibawa ke mana sahaja.

Selain daripada digunakan oleh orang awam, Land Cruiser 70 Series turut digunapakai oleh syarikat-syarikat perlombongan dan tidak ketinggalan pasukan pertahanan di serata dunia.

Ini ialah TAC-6, sebuah Toyota Land Cruiser 79 Series enam roda yang dihasilkan oleh syarikat pengeluar dari Afrika Selatan, iaitu Armormax Defence.

Pada mulanya, pihak Armormax dikehendaki oleh French Special Forces untuk menghasilkan sebuah kenderaan tentera yang boleh bertahan di bawah apa jua keadaan, dan tidak memerlukan sebarang latihan khusus.

Bermula dari sebuah Land Cruiser 79 Series, Armormax kemudian memanjangkan casis asal dengan menambah gandar ketiga, unit transfer case kedua, diikuti dengan komponen aci pemacu tugas berat Dana.

Sistem gantungan asal spring dedaun boleh dikekalkan, atau dinaiktaraf kepada sistem suspensi yang mampu meninggikan jarak lega bumi sebanyak empat inci.

Terdapat pilihan enjin V6 4.2 liter atau V8 4.8 liter, di mana kedua-dua enjin tersebut dipadankan dengan sistem kotak gear automatik ZF yang dibina khusus untuk model TAC-6.

Menurut Armormax, kotak gear lapan nisbah kelajuan ini dikatakan mampu bertahan dalam apa jua keadaan pemanduan, dan boleh menampung daya kilas sehingga 1,000 Nm.

Sistem penyejukan khas turut dimuatkan untuk membantu pemanduan di dalam keadaan cuaca panas dan berpasir.

Tidak lengkap penawaran TAC-6 tanpa sistem pertahanan yang khusus.

Untuk model ini, Armormax menawarkan perlindungan tahap B6 dapat dapat menahan serangan peluru raifal berkuasa tinggi, selain kelengkapan pertahanan lain yang boleh disesuaikan mengikut keperluan.

Untuk memudahkan urusan pemanduan, Armormax memasang sehingga dua tangki bahan api, masing-masing sebesar 210 liter dan 90 liter, dengan jarak pemanduan mampu mencecah melebihi 2,000 km.

Tidak cukup?

Anda boleh memilih tangki bahan api yang lebih besar dengan kapasiti sehingga 560 liter untuk model kabin berkembar, atau sehingga 610 liter untuk model kabin tunggal.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved