fbpx

Kes sama nama, Tesla saman Tesla di India

logo-embleme-in-schwarz-fur-das-tesla-model-3-855902

Syarikat pengeluar kenderaan elektrik Tesla Inc baru-baru ini telah menyaman sebuah syarikat pengeluar bateri yang menggunakan nama yang hampir sama di pasaran India, iaitu Tesla Power USA.

Tindakan saman tersebut dibuat setelah mendapati syarikat Tesla Power USA terus menggunakan nama tersebut untuk produk keluarannya walaupun sudah menerima notis cease-and-desist (C&D) pada April 2022.

 

Menurut laporan Reuters, peguam Tesla Power telah memberitahu mahkamah bahawa syarikat itu hanya mengeluarkan bateri asid plumbum yang ringkas, dan tidak merancang untuk menghasilkan kenderaan elektrik (EV) seperti Tesla.

Namun, berdasarkan semakan di laman web rasmi Tesla Power USA jelas sekali mendedahkan penjenamaan yang digunakan oleh syarikat itu, serta turut menyertakan lokasi ibu pejabat yang terletak di Delaware – negeri sama di mana Tesla Inc diperbadankan.

Pihak mahkamah telah memberikan tempoh masa sehingga tiga minggu kepada syarikat India tersebut untuk mengemukakan jawapan balas.

Tesla Power USA juga dilarang daripada terus menggunakan tanda dagangan yang dimiliki oleh Tesla Inc sehingga tarikh perbicaraan seterusnya pada 22 Mei ini.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved