fbpx

Toyota Corolla Cross GR Sport – 5 perkara yang kami kurang suka

IMG_0593

SUV Toyota Corolla Cross secara amnya – tanpa mengira varian – merupakan antara model Toyota yang sangat berjaya pada ketika ini.

Kelibat model ini boleh dikesan di mana sahaja, baik di dalam kawasan perbandaran, persisiran pantai, bahkan orang kampung pun sudah mula suka dengan model ini.

Secara jujurnya, penulis akui Corolla Cross merupakan satu alternatif bagi mereka yang mahukan sebuah kereta keluarga (bukan sedan) yang praktikal, mudah untuk dibawa, boleh dipercayai, jimat bahan api dan ada ruang kargo yang cukup besar (440 liter).

 

Walaupun ia hanya datang dengan dua pilihan enjin – sama ada nadi 1.8L NA atau enjin hibrid 1.8L – kedua-dua unit pacuan kuasa ini mampu untuk memastikan kehidupan anda seharian bergerak dengan lancar.

Adakah kereta ini 100 peratus sempurna? Tidak.

Sepanjang tempoh kami pandu uji varian GR Sport, ada beberapa perkara yang membuatkan kami rasa tak patut untuk sebuah kereta Toyota ada ciri-ciri yang kami rasakan tidak perlu.

 

1. Kereta moden yang masih pakai brek kaki

‘Pedal’ ketiga yang wujud pada ruang kaki itu bukanlah sebuah pedal klac cengkam, memandangkan Corolla Cross memang tiada varian manual.

Ia berfungsi sama seperti komponen brek tangan yang kita selalu nampak pada kereta kebanyakan, cuma bezanya anda perlu mengoperasikannya menggunakan kaki.

Bagi mereka yang berbadan besar, mungkin agak sukar untuk menekan brek ini disebabkan posisinya yang tidak mesra kaki.

Adakalanya, kami sendiri terlupa untuk menekan brek ini sewaktu parkir!

Mujur versi facelift yang telah dilancarkan di Thailand kini didatangkan dengan brek parkir elektrik secara standard, harapnya ciri ini boleh ditawarkan pada kemaskini model ini kelak.

 

2. Rekaan papan pemuka sangat buruk

Ini merupakan satu perkara yang sukar untuk kami lupakan – rekaan dashboard yang serabut.

Persamaan ini anda bukan sahaja boleh tengok pada model sedan Corolla dan Corolla Cross, malah kereta sports GR Corolla pun ada masalah yang sama.

Adakah ini faktor kebanyakan pelanggan Toyota terdiri daripada golongan berusia? Entahlah.

 

3. Pengecas peranti pintar tanpa wayar yang sukar dipercayai

Corolla Cross GR Sport ini menawarkan kemudahan pengecasan peranti pintar tanpa wayar yang boleh diakses pada ruang konsol tengah.

Ia satu ciri yang memudahkan, namun bila pakai, ia mampu mendatangkan kemarahan semua orang.

Satu – saiznya yang agak tebal, bermakna banyak ruang yang telah dibazirkan.
Dua – operasi yang tidak konsisten, adakalanya ia berfungsi dengan baik, ada kalanya lebih baik anda pakai sahaja powerbank.

 

4. Apple CarPlay masih lagi guna wayar

Satu lagi perkara pelik yang wujud pada Corolla Cross GR Sport ini ialah sambungan Apple CarPlay yang masih lagi memerlukan wayar.

Itu mungkin tidak menjadi satu masalah, kerana tak semua orang sukakan sambungan tanpa wayar yang mampu membuatkan peranti pintar cepat panas.

Cuma kedudukan slot USB yang betul-betul terletak di sebelah skrin infohibur boleh menyebabkan rasa rimas, kerana kehadiran wayar yang mampu mengganggu operasi pemanduan.

Bayangkan anda mahu tarik tuil gear, tapi terganggu dengan kehadiran wayar yang berselirat untuk fungsi Apple CarPlay…

 

5. Kamera 360 darjah zaman tok kaduk

Seperkara yang membuatkan pemanduan lebih selamat dan menyenangkan ialah kehadiran sistem kamera 360 darjah, membolehkan anda memerhati keadaan sekeliling semasa parkir.

Walaupun skrin infohibur itu menawarkan grafik yang cukup tajam, sayang sekali ia tidak diseimbangkan dengan paparan kamera yang jelas.

Gaya macam kamera zaman 3gp pun ada… Harapnya ciri ini boleh diperbaiki lagi pada masa akan datang. Atau pergi sahaja ke kedai Abangs untuk mencari sistem kamera yang lebih berkualiti tinggi.

 

Info Ekstra: Banyak sangat ciri keselamatan!

Secara standard, Corolla Cross GR Sport datang dengan tujuh beg udara, ABS, EBD, Bantuan Mula Mendaki, Kawalan Cengkaman, Amaran Tekanan Tayar (TPMS), Amaran Tali Pinggang Keledar, serta cagak ISOFIX untuk kerusi kanak-kanak.

Kelengkapan keselamatan Toyota Safety Sense juga agak menyeluruh.

Anda boleh mendapatkan fungsi seperti Sistem Pra-Pelanggaran (PCS), Amaran Keluar Lorong (LDA), Kawalan Jelajah Radar Dinamik (DRCC), Bantuan Suluhan Tinggi (AHB), Informasi Titik Buta (BLIS), Amaran Lintasan Trafik Belakang (RCTA) dan Bantuan Pengesanan Lorong (LTA).

Semua ini bertujuan untuk memastikan pemanduan di atas jalan raya yang lebih selamat.

Tak suka kereta yang selamat? Jangan beli Corolla Cross GR Sport!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved