fbpx

Toyota Eco Youth ’24 terus perkasa golongan muda bangunkan solusi isu alam sekitar

AKZ01932

Toyota Eco Youth (TEY) kembali untuk edisi ke-23 menerusi kerjasama yang terjalin antara UMW Toyota Motor (UMWT) dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

TEY merupakan sebuah program pendidikan alam sekitar tahunan peringkat kebangsaan yang menggambarkan komitmen UMWT dalam usaha memperkasakan golongan muda agar terlibat secara aktif membangunkan penyelesaian isu alam sekitar yang lestari.

Ia merupakan lanjutan kepada tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang dipandu oleh pelan tindakan alam sekitar Toyota yang menetapkan sasaran pelepasan sifar karbon menjelang 2050.

Program TEY tahun ini menyasarkan peserta yang terdiri daripada pelajar berusia antara 13 hingga 17 tahun, dengan memberikan insentif kepada penciptaan penyelesaian berinovatif yang menawarkan hadiah wang tunai berjumlah RM80,000.

Difahamkan, TEY 2024 edisi ke-23 ini berjaya menarik penyertaan 16 buah sekolah di seluruh negara.

Para peserta akan menjalani bengkel intensif Metodologi Penyelesaian Masalah (PSM) 8 Langkah Toyota bagi membentuk pemikiran kritikal dan kemahiran menyelesaikan masalah.

 

 

Menurut Presiden UMWT, Datuk Ravindran K. berkata, “program Toyota Eco Youth selari dengan Cabaran Alam Sekitar Toyota 2050, yang bertujuan untuk mencapai matlamat karbon neutral dan memberikan kesan positif terhadap alam sekitar yang ketara dalam kalangan pelajar sekolah menengah serta guru mereka. Selain itu, kami juga berusaha untuk memastikan bahawa kemampanan setiap projek sekolah akan diteruskan walaupun selepas program tahun ini tamat.”

“Menerusi program Toyota Eco Youth, UMWT secara aktif menangani cabaran alam sekitar semasa sambil melengkapkan para belia dengan kemahiran penting untuk menyelesaikan masalah di masa depan. Inisiatif ini menerapkan falsafah ‘Move Your World’ kami ke dalam minda para belia, menolak sempadan untuk masa depan yang mampan,” tambah Datuk Ravindran K.

Sejak ia diperkenalkan pada 2001, Toyota Eco Youth telah mengalami proses pengembangan yang pesat untuk menjadi program kesedaran alam sekitar sekolah di seluruh negara dengan legasinya yang kaya merangkumi pelbagai isu alam sekitar yang mempengaruhi masyarakat.

Selama lebih 23 tahun, TEY telah mengalu-alukan penyertaan lebih 300,000 pelajar dari 521 sekolah dan komuniti sekitar mereka.

Maklumat lanjut berkenaan Toyota Eco Youth boleh didapati menerusi laman web https://www.toyota.com.my/toyotaecoyouth/

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved