fbpx

Benda ngam dan tak ngam pasal Volvo XC40 B5 Ultimate – Pandu uji

volvo xc40 b5 2024 pandu uji 11

BARU tidak semestinya lebih bagus. Anda pasti biasa dengar kata-kata ini, malah mungkin pernah mengalaminya. Tidak semestinya kereta. Perkara lain contohnya, telefon pintar terkini tidak lagi dibekalkan dengan kabel pengecas, anda perlu membelinya berasingan.

Gambar oleh: MacRumors

Contoh lain ialah kasut sneaker, kebanyakan hari ini menggunakan bahan sintetik yang terasa lebih murah padahal harga semakin meningkat. Ini semata-mata mahu menjadikan kasut itu lebih ‘hijau’ atau vegan, tidak membunuh haiwan untuk menghasilkannya.

Gambar oleh: adidas

Sneaker 10 tahun dahulu lebih sedap dipakai dengan bahan kulit premium. Nampak lebih berkualiti dan lebih tahan lama. Jauh kita menyimpang…

Dalam kes Volvo XC40 ini, seperti anda ketahui, ia bukanlah model baharu. Tetapi sebagai pengeluar premium, Volvo mengemas kini XC40 ini untuk 2024. Varian yang kami uji ialah Volvo XC40 B5 Ultimate; B5 bermaksud mild-hybrid manakala Ultimate mewakili trim kemasannya.

Jadi, adakah Volvo XC40 tidak begitu bagus berbanding model sebelumnya? Jom kita lihatkan beberapa perkara ‘ngam’ dan ‘kureng’ yang penulis jumpai semasa melaram dengannya untuk menyambut kedatangan Syawal.

Benda ngam

1. Reka bentuk bergaya

Untuk benda ngam pertama, penulis rasa semua setuju bahawa Volvo XC40 ini mempunyai penampilan cukup bergaya. Reka bentuknya dengan garisan-garisan lurus dan petak, walaupun sudah beberapa tahun, tetap nampak kemas.

Ini kerana Volvo menggunakan pendekatan minimalis dan elegan, maka mereka tidak perlu meletakkan elemen terlalu ‘wow’ pada XC40 ini. Cukup sekadar perincian biasa, ia cantik malah nampak mahal.

Seperti kita memakai sut pereka terkemuka seperti Armani Exchange atau Hugo Boss, anda tidak nampak tulisan jenama di mana-mana, tetapi anda boleh tahu ia mahal dan premium.

Bagi 2024, Volvo XC40 mendapat lampu depan projektor piksel baharu. Bagi penulis, tiada perbezaan ketara memandu pada waktu malam kerana lampu LED sebelum ini sudah cukup efektif. Cuma jika anda perasan, bentuk lampu depan kini lebih sepet di bahagian bawah mirip C40.

2. Tak memeningkan kepala

Volvo XC40 B5 ini sebuah SUV yang agak kompleks dengan enjin turbo, sistem hibrid, padat dengan teknologi keselamatan.

Tetapi Volvo berjaya ‘menyorok’ semua ini di sebalik skrin dan papan pemuka. Maka anda sebagai pemandu hanya nampak apa yang perlu sahaja, dan kawal perkara penting sahaja.

Sampaikan mod pemanduan pun anda tidak perlu pilih. Tiada mod Normal, Eco, atau Sport (walaupun Volvo boleh sediakan hanya dengan talaan perisian), mungkin Volvo berpendapat pemandu mereka masa kini tidak mahu pening dengan perkara-perkara sebegini.

Selain mod pemanduan biasa, hanya ada mod tambahan Off Road. Memandangkan SUV ini menggunakan pacuan semua-roda, ia boleh ditala untuk melalui permukaan tidak rata dengan lebih baik. Lain pada itu, anda hidupkan enjin, terus pandu sahaja.

3. Power ada, jimat pun ada

Varian B5 memberikan anda pakej enjin 2.0-liter petrol turbo dengan output 249hp dan 350Nm tork. Motor elektrik pula memberikan tujahan tambahan 11hp dan 40Nm, bermakna jumlah kuasa penuh XC40 B5 Ultimate ialah setinggi 260hp dan 390Nm tork.

Bukanlah angka yang begitu besar untuk standard hari ini, tetapi tentunya lebih dari mencukupi untuk sebuah SUV premium kompak dengan berat lebih 1.8 tan.

Dengan transmisi automatik 8-kelajuan dan pacuan semua-roda, ini membolehkan XC40 B5 memecut ke 100km/j dalam masa 6.4 saat, cukup pantas sebenarnya. Cuma anda yang menaikinya tidak terasa begitu mengujakan kerana penghantaran kuasa begitu lancar serta kadar NVH yang begitu rendah. Dan ini bukanlah suatu perkara negatif.

Dalam masa yang sama, XC40 memberikan penjimatan cukup baik dengan 9.7 liter per 100km, bersamaan 10.3km/liter. Untuk sebuah SUV seberat ini dan berkuasa lebih 250hp, dikira menjimatkan, ditambah pula penulis banyak biarkan enjin kereta melahu semasa perayaan dengan musim panas.

Senang cerita, sistem hibrid pada XC40 B5 ini berkesan mencapai matlamatnya; menambah prestasi dan memberikan penjimatan.

4. Sangat praktikal – luas, banyak ruang simpanan

Seterusnya yang penulis suka bukanlah spesifik pada varian B5 Ultimate sahaja, tetapi untuk Volvo XC40 secara amnya. SUV ini sangat praktikal dengan banyak ruang simpanan.

Semasa mula dilancarkan kira-kira lima tahun dulu, penulis masih ingat bahawa Volvo berkata mereka mengkaji bagaimana pemandu-pemandu di bandar menggunakan kereta mereka, jadi XC40 direka untuk keperluan itu.

Maka sebab itu anda akan jumpa banyak ciri praktikal yang begitu membantu penggunaan harian anda, ibarat orang mengantuk disorongkan bantal. Anda terkapai-kapai cari ruang simpanan di pintu, eh ada ruang besar di sini, sebagai contoh.

Tempat yang biasanya diletakkan pembesar suara dalam pintu menjadi lompong, nak sorok tablet besar pun boleh.

Begitu juga di konsol tengah, ada ruang simpanan cukup dalam. Kemudian ‘poket’ di belakang tempat duduk depan adalah jenis jaring, maka takkan terjadi situasi anda terjumpa resit tiga tahun lepas semasa membersihkan kereta. Nampak jelas barangan yang tersimpan di sini.

Boleh dikatakan Volvo XC40 ini menjadi perkakas atau rumah kedua yang anda selesa duduki, tidak seperti sebuah jentera mekanikal.

5. Senyap dan selesa

XC40 sama seperti model-model Volvo lain yang dijual hari ini, mempunyai kedapan bunyi sangat tinggi lantas memberikan tahap kesenyapan kabin yang begitu baik.

Talaan casis dan suspensi pula lebih ke arah keselesaan. Walaupun Volvo itu adalah versi T8 PHEV atau Recharge elektrik sepenuhnya (EV) dengan lebih 400hp dan 600Nm, ia tetap ditala untuk keselesaan. Segala pergerakan badan adalah lembut, terkawal, tenang, dan steady.

Begitu juga dengan XC40 B5 ini. Ia dilengkapi tayar Michelin e-Primacy bersaiz 235/50 R19 yang jika dilihat pada profil dengan rim, nampak sporti. Kombinasi ini memberikan had cengkaman sangat tinggi dan jika anda ikut rentak XC40 ini yang tenang, berikan input lancar dan terkawal, ia mampu mengambil selekoh kelajuan tinggi dengan cukup stabil.

Ibarat pesilat yang tangkas dan mampu memberi tumbukan laju, tetapi pada masa sama kekal tenang dengan lenggok jari dan lengan bagi mengawal pernafasan dan menyimpan tenaga untuk bertempur.

Kesenyapan dan keselesaan Volvo XC40 membuatkan penulis tidak kisah berada di dalamnya lebih tiga atau empat jam semasa dalam kesesakan teruk pulang berhari Raya.

@engear.tv 3 #Kereta #Raya – Part 1: #Volvo XC40. #Suv yang kecil lagi selamat ni adalah pilihan pertama kami! #engeartv #malaysia #fyp #carsoftiktok #realmeซูมให้ได้ซีน ♬ bounce (i just wanna dance) – фрози & joyful

Benda tak ngam

1. Tak boleh jadi ‘bos’ kepadanya

Perkara pertama penulis kurang berkenan, ialah anda tak boleh jadi ‘bos’ kepada XC40 ini. Macam mana pula tu? Tahap kawalan anda terhadap Volvo XC40 ini seakan dihadkan.

Sebagai contoh, kereta lain ada pelbagai mod pemanduan, yang ini hanya satu mod pemanduan normal, dan satu mod Off-Road, seperti dinyatakan di atas tadi. Jadi, kuranglah benda yang anda boleh kawal untuknya.

Ia boleh jadi benda positif dan negatif bergantung kepada jenis pemandu. Jika anda jenis yang mahu kereta auto semuanya ditentukan oleh komputer, maka ini positif. Tetapi jika anda seperti penulis yang lebih gemar melaras kawalan-kawalan dalam kenderaan sendiri, ini menjadi negatif.

2. Suka buat kepala sendiri

Volvo XC40 ini juga suka buat kepala sendiri. Memandangkan ia mempunyai sistem mild hybrid, motor elektrik membantu enjin di saat-saat enjin perlukan banyak kuasa seperti hendak mula bergerak atau semasa anda menekan pedal rapat ke lantai.

Dalam sesetengah keadaan melahu, enjin akan dimatikan secara automatik, hanya bateri yang kekal membekalkan kuasa kepada segala sistem kereta seperti panel meter, lampu, dan pendingin hawa. Masalahnya, jika dalam mod ini anda mahu keluar dari kereta, segala fungsi akan dimatikan terus.

“Eh bila pula aku matikan enjin?” Jika ia dalam mod menggunakan enjin petrol, tiada masalah, kereta kekal hidup. Ia hanya jadi isu semasa dalam mod elektrik.

Perkara ini sukar dijangka. Jika anda mahu keluar sebentar dari kereta dan tinggalkan penumpang di dalam, segala sistem dimatikan sebaik anda buka pintu, dan anda perlu menekan semula butang penghidup enjin. Sedikit leceh.

3. Ruang dalaman cepat nampak kotor

Ini mungkin perkara kecil, tetapi tetap melecehkan. Ruang dalaman Volvo XC40 ini mudah kotor. Bayangkan anda baru hantar ke car wash, dan sejam kemudian, skrin dan panel papan pemuka kembali bertompok.

Banyak fungsi kawalan dalam kereta ini menggunakan skrin, jadi anda banyak menyentuhnya. Maka, skrin menjadi tempat mengumpul cap jari tangan.

Di sekitar papan pemuka dan konsol tengah pula terdapat panel hitam berkilat, yang ini pula cepat mengumpul cap jari sekali pakej dengan habuk. Ada pemilik-pemilik yang penulis lihat sentiasa menyediakan kain microfibre khas untuk sentiasa mengelap permukaan-permukaan cepat kotor ini.

Atau mungkin pemilik kereta-kereta premium memang rajin menghantar kenderaan mereka untuk car wash dan detailing?

@amrl_hzmi Perangai kereta mat salleh 🙄💁🏻‍♂️ #volvo #xc40 #volvoxc40 #volvoc40 #volvomalaysia #volvocars #suv #malaysianreview #malaysia #ckd #hybrid #ev #evcar #hybridcar #fyp #foryoupage ♬ original sound – amrl_hzmi

Boleh beli?

Kesimpulannya, Volvo XC40 tetap sebuah kenderaan bandar yang sangat sesuai untuk keluarga kecil. Ia bergaya, seronok dipandu, mudah digunakan setiap hari, dan penulis sendiri memang sentiasa alami pengalaman positif setiap kali memandu XC40 walau apa varian sekali pun.

Warna Thunder Grey ini sahaja sudah cukup menarik untuk dilihat, suatu warna yang berbeza dari kebiasaan Volvo.

Jika dibandingkan dengan model-model pesaingnya dari jenama Jerman (BMW, Audi, Mercedes-Benz), UK (MINI), dan Jepun (Lexus), Volvo XC40 sesuai bagi anda yang mementingkan gaya elegan tidak terlalu menunjuk, praktikaliti, dan keselamatan.

Spesifikasi Volvo XC40 B5 Ultimate

Harga: RM268,888
Enjin: 2.0-liter 4-silinder turbo
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 263hp @ 5,500rpm
Tork: 390Nm @ 1,800rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved