fbpx

Lotus Evija X catat masa ketiga terpantas di Litar Neraka Hijau

lotus-evija-x-front-tracking-nurburgring

Litar Nurburgring Nordschleife, atau dikenali dengan nama Neraka Hijau merupakan lokasi wajib bagi para pengeluar automotif untuk menguji prestasi jentera pantas masing-masing.

Terbaharu, Lotus telah memuat naik video rakaman pemanduan mengelilingi litar terkenal tersebut di dalam sebuah hypercar binaan sekali (one-off), iaitu Evija X.

 

 

Lotus Evija X yang sangat agresif itu mencatatkan pusingan sepantas 6:24.047 saat, namun sayang sekali ia bukanlah catatan masa yang terpantas pernah direkodkan.

Kereta yang lebih pantas berbanding Lotus Evija X? Dua jentera lumba, iaitu Volkswagen ID.R dengan catatan masa 6:05.336 saat, dan Porsche 919 Hybrid Evo (5:19.546 saat).

Lotus tidak mendedahkan perincian spesifikasi Evija X, bermakna ia berkemungkinan besar mempunyai kuasa 2,011 hp dan 1,704 Nm yang sama seperti model jalanan.

 

Apa yang mencuri tumpuan ialah kehadiran pakej aero yang sangat ekstrem, seperti contoh kehadiran splitter depan gergasi, sayap belakang besar, serta ruang kabin yang kosong tanpa kelengkapan mewah.

Aspek penting seperti gantungan, brek dan tayar telah dinaik taraf untuk memastikan jentera ini melekat dengan baik di setiap selekoh.

Disebabkan naik taraf yang disebutkan itu tadi, Evija X mampu mencapai kelajuan tertinggi 350 km/j, dengan janaan daya mendap maksimum sehingga 4,500 kg!

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved