fbpx

Proton S70: Apa yang kami tahu setakat ini

Proton S70 preview 10

SETAKAT ini, kerjasama antara Proton dan Geely telah menyaksikan kemunculan tiga model SUV iaitu X70, X50 dan X90.

Bagi kami Proton S70 agak istimewa kerana ia merupakan sedan pertama yang terlahir daripada kerjasama antara dua syarikat ini dan juga sedan pertama bagi pengeluar kereta nasional itu sejak Persona yang dilancarkan pada 2016.

Dalam satu sesi prebiu eksklusif media yang diadakan baru-baru ini, Proton telah mendedahkan perincian lanjut mengenai sedan itu.

S70 sedan lokal sebenar

Ya, umum tahu bahawa S70 adalah berasaskan Geely Emgrand yang dijual beberapa pasaran luar termasuk China dan Filipina. Namun S70 bukanlah sekadar model rebadge kerana menurut Proton, ia memerlukan 453 pembangunan parts baharu melibatkan 283 pembekal tempatan.

Bukan itu sahaja, proses pembangunannya juga mengambil masa kira-kira 260,000 jam kejuruteraan.

Platform segmen B tapi saiz segmen C

Seperti Emgrand, S70 dibina menggunakan platform B-Segment Modular Achitecture (BMA) yang turut digunakan oleh Proton X50, namun dengan ukuran (mengikut Emgrand) panjang 4,638 mm, lebar 1,820 mm, tinggi 1460 mm dan jarak roda 2,650 mm, saiznya lebih dekat dengan sedan segmen C berbanding sedan segmen B.

Malah, ruang butnya yang berkapasiti 500 liter sebenarnya lebih besar berbanding Honda Civic dan Toyota Corolla.

Enjin turbo

Dalam siaran media sebelum ini, Proton mengesahkan S70 akan dikuasakan oleh enjin 1.5-liter turbo tiga silinder dan kotak gear klac berkembar (DCT) tujuh kelajuan.

Sesi eksklusif baru-baru ini mendedahkan bahawa enjin tersebut menghasilkan 150 PS dan 226 Nm, bermakna ia enjin turbo multi-port injection (MPI) dan bukannya TGDI. Ia mempunyai tiga mod pemanduan iaitu Eco, Sport dan Comfort.

Ride & handling mantap

Proton mendedahkan bahawa mereka menghabiskan masa selama kira-kira 75,000 jam dengan jarak perjalanan sejauh 1.2 juta km untuk menguji sistem suspensi.

Seperti X90, sistem stereng S70 menawarkan tiga mod iaitu Normal, Comfort dan Sport.

Empat varian

S70 akan ditawarkan dalam empat varian iaitu Executive, Premium, Flagship dan Flagship X. Varian paling basic iaitu Executive dilengkapi dengan enam beg udara, Lane Change Assist, brek parkir elektronik, rim aloi 16 inci, tempat duduk fabrik dan skrin infotainment lapan inci.

Premium menambah lampu depan LED, bar lampu belakang, upholsteri leatherette, pendingin hawa automatik dan kamera undur.

Flagship mendapat lebih banyak ciri tambahan termasuk ADAS, sistem pemantauan tekanan tayar, rim aloi 17 inci, kluster instrumen digital 10.3 inci, pelarasan kuasa tempat duduk pemandu, skrin infotainment 12.3 inci, pengecas wayarles dan kamera 360 darjah dengan paparan 3D.

Sebagai varian tertinggi, Flagship X mendapat satu ciri tambahan iaitu bumbung suria.

ADAS

Untuk sistem keselamatan dan bantuan pemandu, S70 menggunakan 12 sensor. Ini termasuk satu kamera monocular, dua radar belakang, empat kamera keliling dan lima sensor ultrasonik.

Terdapat 13 sistem keselamatan semuanya iaitu:

  • Autonomous Emergency Braking
  • Forward Collision Warning
  • Adaptive Cruise Control dengan Stop & Go
  • Intelligent Cruise Control
  • Lane Departure Warning
  • Lane Departure Prevention
  • Lane Centering Control
  • Traffic Sign Information
  • Intelligent High Beam Control
  • Lane Change Assist
  • Door Opening Warning
  • Rear Collision Warning
  • Rear Cross Traffic Alert

Warna

Secara asasnya, terdapat tujuh warna luaran yang ditawarkan oleh Proton namun ia bergantung kepada varian yang anda pilih.

Warna Snow White dan Space Grey tersedia untuk keempat-empat varian S70, namun Armour Silver dan Passion Red hanya ditawarkan untuk Premium dan Flagship.

Marine Blue dan Teal Bayou Green pula hanya untuk Flagship dan Flagship X manakala Quartz Black adalah eksklusif untuk Flagship X sahaja.

Harga? 

Buat masa ini, harga rasmi S70 masih belum didedahkan namun bagi mereka yang berminat, sedan ini sudah dibuka untuk tempahan dengan bayaran RM500.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved