fbpx

Proton S70 dilancar di kilang Tanjung Malim, sah enjin 1.5 TGDI turbo, tempahan dibuka!

proton s70 01

PROTON hari ini mengumumkan pelancaran sedan terbaharu mereka, S70 yang telah secara rasmi dikeluarkan di kilang pemasangan mereka di Tanjung Malim.

Dr. Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif Proton juga mengesahkan bahawa semua cawangan syarikat itu akan mula menerima tempahan dari pelanggan mulai 1 November 2023, dengan bayaran sebanyak RM500.

Sebenarnya ramai yang sudah tahu akan nama sedan Proton ini yang dihasilkan dari kerjasama Geely. Seperti yang dilaporkan sebelum ini, S70 adalah berasaskan Geely Emgrand, yang mempunyai ukuran panjang 4,638mm, lebar 1,820mm, tinggi 1460mm dan jarak roda 2,650 mm.

Ini menunjukkan Emgrand lebih besar berbanding sedan-sedan segmen-B yang ada dalam pasaran seperti Proton Persona, Honda City dan Toyota Vios.

Di China, Emgrand boleh didapati dengan enjin NA 1.5-liter yang dipadankan dengan transmisi CVT atau manual lima kelajuan. Enjin tersebut menghasilkan 114PS dan 147Nm.

Bagaimanapun, Proton S70 sah mendapat enjin 1.5-liter TGDI turbo dengan gandingan kotak gear DCT dwi-klac 7-kelajuan. Perkara ini dimaklumkan dalam siaran media yang baru kami terima.

Tiada perincian output didedahkan, tetapi jika ianya enjin yang sama dengan X70, bermakna S70 mempunyai output 177PS dan 255Nm tork.

“Proton S70 mencatatkan bab baru bagi Proton kerana kami kembali ke pasaran sedan keluarga dengan model yang merupakan evolusi seterusnya bagi model sedan kami, kata Dr. Li Chunrong.

“Kami mempunyai harapan tinggi bahawa ia akan menjadi popular di kalangan peminat PROTON yang sedia ada dan yang baru, serta membantu kami kembali ke puncak segmen pasaran yang sebelum ini dipimpin oleh model seperti Proton Wira, Waja, dan Prevé,” kata Dr. Li Chunrong.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved