fbpx

SEMA: Jaguar E-Type ini dikacuk dengan komponen Amerika dan Eropah

jaguar e-type eneos 02

JAGUAR E-Type dikira antara kereta paling cantik pernah dibuat, sama seperti Mercedes 300SL Gullwing dan Lamborghini Miura.

Tetapi apa yang anda dapat lihat ini sudah tentu bukanlah versi biasa E-Type. Untuk pameran SEMA 2023, ia telah melalui transformasi yang boleh mencetuskan kontroversi.

Ini kerana Jaguar E-Type ini telah disumbat dengan enjin 2JZ-GTE Toyota Supra berserta pengecas turbo Borg Warner. Kuasa pula disalurkan ke roda belakang melalui kotak gear manual 5-kelajuan ZF dari BMW M3 E36.

Projek ini dibina oleh DevSpeed Motorsports dan dipamerkan di ruang pameran Eneos, iaitu jenama minyak dan pembekal cecair enjin serta transmisi dari Jepun.

Jaguar E-Type unik ini juga mendapat brek depan dari Chevrolet Corvette C5 2003, sementara brek belakang dari BMW 5-Series E60 2010. Subframe dan differential belakang juga dari BMW E60 ini.

Rim pula adalah Rotiform 17-inci yang dibaluti tayar Bridgestone Potenza 225/45/R17 di depan dan 255/40/R17 di belakang.

Untuk memuatkan tayar-tayar yang gemuk ini, fender telah dikembangkan dan direka dengan pencetak 3D sebelum gentian karbon ditambah untuk menguatkan panel badan.

Banyak lagi komponen kacuk yang ada pada Jaguar Frankenstein seperti suspensi depan kustom, spring Silvers, sangkar guling DevSpeed, stereng OMP, tempat duduk Tillett dengan tali pinggang Schroth, dan kotak pedal OBP.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved