fbpx

Kereta ‘rare’ RM5,000 – Ada Mercedes, Citroen, Daihatsu, kisah sedih pun ada!

kereta rare thumb

KALI ini, Tenyeh Enterprise ditugaskan mencari kereta ‘rare’ bawah RM5,000. Tetapi maksud ‘rare’ itu sendiri cukup luas, boleh jadi kerana kereta susah dijumpai, atau keadaannya yang agak unik. Mercedes, Citroen, BMW semua ada, malah kisah sedih pun ada.

1. Volkswagen Beetle (RM3,800)

Aduh, yang pertama ni dah la bumbung kena potong. Macam mana ni ye? Katanya ‘project car’. Ya betul, California style mungkin, tiada bumbung langsung.

Tapi tak berguna juga. Abang Syamsul pun pening. Jadikan alat ganti? Setidak-tidaknya biar lah cukup, tapi ni bumbung pun tiada. Nasib baik pintu ada lagi. Timbang kati je lah kot?

2. Mini Clubman (RM3,800)

Yang ini pula, kami tak tahu enjin masih hidup atau tidak. Kalau ada geran, kira ok lah. Kalau tiada geran dan semata-mata untuk alat ganti, hm kasi tenyeh…

3. Volvo 244 2.3GL (RM2,200)

Volvo 244 dengan harga ini, seeloknya biarlah boleh dipandu. Katanya working and driving conditions.

Tapi jika dilihat pada badannya dengan cat terkopak sana-sini, entahlah. Macam banyak juga kena ‘bikin’.

4. Mazda 323 (RM3,500)

Nampak gaya macam dimiliki oleh peminat kereta. Hud depan tu macam, “wow, ada turbo.” Unik, kalau minat version turbo memang menarik. Enjin tak tahu macam mana, tengok dalam macam tak teruk sangat.

5. Mitsubishi Galant (RM2,600)

Sebenarnya Mitubishi yang orang simpan ialah Lancer. Tapi kalau minat juga model Mitsubishi kereta eksekutif, ok juga yang ini. Tahun 1995, full sticker job katanya. Mungkin dia ‘balut’ kereta dengan pelekat sebagai alternatif untuk cat.

Aircond ada, boleh tukar nama, bagus. Boleh tenyeh sikit lagi kata Abang Syamsul.

6. Citroen Xantia (RM5,000)

Keunikan Citroen model ini ialah suspensi menggunakan hydro-pneumatic. Ia boleh melaras ketinggian kereta, jadi pemanduannya memang lazat.

Tapi bila dia ‘koyak’, dengan anda semua sekali ‘koyak’. Tapi dalam senarai ini, Citroen ini palikn elok, paling Syamsul suka. Kalau anda ada ‘pomen’ yang boleh jaga Citroen ni, memang ngam.

7. Fiat Ulysse (RM4,500)

Ceritanya, siap-siap dah ada masalah kotak gear. Syamsul kata tenyeh baik punya, sebab kotak gear itu dah susah cari, kereta pun dah lama.

Fiat Ulysse ni dulu ada kembar iaitu Citroen Evasion dan Peugeot 806. Kereta yang sama, kilang sama, cuma tukar trim luar dalam sikit. Kalau peminat Fiat, boleh simpan ni.

8. Daihatsu Charade 1.6 (RM4,500)

Seterusnya Daihatsu Charade. Kereta ini boleh dipandu, pendingin hawa pun sejuk. Kereta tak begitu cantik, biasa sahaja. Tetapi untuk guna seharian, elok sahaja.

9. Kia Carnival (RM3,500)

Ini sebuah MPV menarik. Dah la lawa, selesa, sedap dipandu. Tapi sayang ada masalah enjin. Menurut iklan, tabung ekzos pun tiada.

Kalau tahu mana nak cari atau baiki dengan harga munasabah, boleh ambil.

10. Toyota Ipsum (RM5,000)

Satu lagi MPV menarik dan ‘rare’. Enjin tak boleh hidup katanya. Mungkin enjin ok, cuma tak boleh hidup mungkin disebabkan masalah kecil seperti bateri.

Pemiliknya suruh datang bawa mekanik dan lori tunda. Kalau boleh ‘bikin’, memang boleh pakai 3-4 tahun lagi.

11. Mercedes-Benz E240 2.4 V6 (RM4,999)

Haa Mercedes pun ada, jangan main-main. ‘Rare’ sebab enjin V6 ni tak banyak masuk, tapi enjin ni macam-macam penyakit. Kalau nak kena repair, silap-silap dengan kita sekali masuk hospital.

Boleh tengok, tapi selidik habis-habis. Kalau ok, kasi on.

12. BMW 318i E36 (RM4,950)

Model yang agak popular, ramai budak-budak muda minat untuk bikin. BMW 318i ini dengan enjin 1.8, merupakan model CKD, tahun 1995.

Antara BMW moden terawal dengan elektronik. Tengok keadaan macam masih banyak untuk dibaiki. Tapi pelik dia cakap pembeli Sabah dan Sarawak dialu-alukan, padahal kereta di Negeri Sembilan.

13. Nissan Serena 1.5 (RM3,000)

Alamak yang ini dia buat kisah sedih pula. Jual untuk beli susu anak katanya. Tapi masalahnya kereta dia ‘togel’ sana sini.

Lampu tiada, gril tiada, papan pemuka dalam pun macam dah lompong. Rasanya berbaloi kalau beli scrap untuk alat ganti. Geran ada, tapi tak boleh tukar nama. Aiyo..

14. Mahindra Scorpio 2.0 (RM5,000)

Menurut Abang Syamsul, sepanjang pengalamannya, ini boleh dikatakan 10 kereta paling tak sedap dipandu. Kalau beli untuk lanyak masuk hutan, buat kerja, ok lah. Running condition, cuma pendingin hawa bermasalah.

Amacam senarai kali ini? 14 kereta kami kasi. Kalau nak tengok Abang Syamsul sembang penuh, boleh tonton video di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved