fbpx

S70 sah nama rasmi sedan baharu Proton

Proton S70 spy shot paultan 02

SEDAN baharu Proton yang dilaporkan akan dilancarkan pada suku keempat tahun ini nampaknya akan dikenali sebagai Proton S70 dan bukannya S50 seperti yang diperkatakan sebelum ini.

Menurut laporan rakan media paultan.org, sedan yang bakal menggantikan Preve itu dilihat sedang menjalani penggambaran di jalan raya tanpa sebarang pelekat penyamaran.

Seperti yang boleh dilihat, logo ‘S70’ terpampang jelas pada bahagian tailgate, ditemani dengan tulisan ‘PROTON’ di bawah jalur lampu.

Bagaimanapun, pemegang nombor plat memaparkan tulisan ‘PROTON S 0’, bermakna nombor 7 yang sepatutnya terletak selepas huruf S sengaja ditinggalkan. Mungkin untuk tujuan teaser?

Bukan itu sahaja, unit yang menjalani penggambaran itu juga dilihat mempunyai kit badan yang merangkumi skirting pada bahagian hadapan dan sisi, diffuser belakang serta spoiler.

Keputusan Proton untuk menamakan sedan ini sebagai S70 memberikan petanda bahawa model itu akan dipasarkan sebagai sedan segmen C, walaupun ia dibangunkan menggunakan platform BMA yang sama dengan X50 yang merupakan crossover segmen B.

Gambar oleh: The Ajerul

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, S70 adalah berasaskan Geely Emgrand, yang mempunyai ukuran panjang 4,638 mm, lebar 1,820 mm, tinggi 1460 mm dan jarak roda 2,650 mm.

Ini menunjukkan Emgrand lebih besar berbanding sedan-sedan segmen B yang ada dalam pasaran seperti Proton Persona, Honda City dan Toyota Vios.

Di China, Emgrand boleh didapati dengan enjin NA 1.5-liter yang dipadankan dengan transmisi CVT atau manual lima kelajuan. Enjin tersebut menghasilkan 114 PS dan 147 Nm.

Bagaimanapun, terdapat kemungkinan yang S50 juga akan ditawarkan dengan enjin 1.5-liter TGDI yang dipasang di Tanjung Malim.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved