fbpx

Toyota Hilux GR Sport II diperkenalkan di UK, lebih tinggi daripada versi standard

Toyota Hilux GR Sport II 01

NAMPAKNYA Toyota betul-betul ingin kehadiran divisyen sukan permotorannya iaitu Gazoo Racing (GR) di Eropah.

Selepas memperkenalkan Toyota Hilux GR Sport pada tahun lalu, syarikat itu kini memperkenalkan pula versi kedua yang juga hadir dengan naik taraf estetik dan mekanikal.

Walau bagaimanapun, oleh kerana ia model GR Sport dan bukannya GR atau GRMN, kuasa enjin kekal sama.

Dikenali seabgai Hilux GR Sport II, trak pikap ini boleh dibezakan dengan versi standard menerusi gril G-mesh dengan logo Toyota klasik, serta overfender, pemijak sisi, cermin sisi dan pemegang pintu berwarna hitam.

Bukan itu sahaja, ia juga tampil dengan underguard berwarna perak pada bahagian hadapan, bampar belakang berwarna hitam dan logo GR Sport.

Imej agresifnya dilengkapkan dengan gabungan rim aloi 17 inci berwarna hitam dan angkup brek berwarna merah. Menurut Toyota, rekaan rim itu mengurangkan seretan aerodinamik dan juga berat.

Bahagian dalaman pula menampilkan tema hitam/monochrome yang ditemani dengan trim berwarna merah, selaras dengan warna logo GR.

Selain itu, terdapat tempat duduk sport yang dibalut upholsteri kulit dan suede hitam, jahitan kontras berwarna perak, paddle shifter dan set pedal aluminium.

Turut disertakan adalah logo GR pada perehat kepala, stereng dan panel instrumen, serta skrin sentuh lapan inci dengan sistem multimedia Toyota Smart Connect.

Keupayaan Hilux untuk meneroka apa sahaja bentuk muka bumi diperkuatkan lagi menerusi sistem suspensi yang lebih tinggi (+20 mm) dan jarak antara roda kiri dan kanan yang lebih lebar (+140 mm di hadapan, +150 mm di belakang).

Penggunaan sistem suspensi lebih tinggi secara tidak langsung meningkatkan sudut mendekat Hilux GR Sport II dari 29 kepada 30 darjah.

Jentera ini juga dikatakan lebih lancar dan stabil dengan penggunaan peredam monotube yang menggunakan unit twin-tube sebelum ini.

Untuk brek, Toyota menggunakan cakera yang lebih besar pada bahagian hadapan sementara brek gelondong pada gandar belakang kini digantikan dengan cakera.

Akhir sekali, syarikat itu turut memasang struktur “tirai udara” bagi mengurangkan pergolakan udara di dalam gerbang roda, sports bar dan penutup kargo.

Buat masa ini, Hilux GR Sport II hanya ditawarkan di United Kingdom, di mana jualannya akan bermula pada separuh pertama 2024.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved