fbpx

Proton S50 sah akan dilancarkan dalam masa dua bulan lagi

Proton S50 render 01
Gambar oleh: The Ajerul

IA bukanlah rahsia bahawa Proton sedang dalam proses membangunkan model sedan baharu untuk pasaran tempatan. Model tersebut, digelar sebagai Proton S50, sudah beberapa kali dilihat menjalani ujian di sekitar Lembah Klang.

Dalam perkembangan terbaru, rakan media Motoqar melaporkan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Dr Li Chunrong telah mengesahkan model berkenaan akan dilancarkan dalam tempoh dua bulan akan datang atau dalam suku keempat tahun ini.

Perkara itu dimaklumkan oleh Dr Li pada Majlis Penyerahan Kraf Budaya Malaysia kepada atlet bagi Muzium Sukan Asia Hangzhou yang berlangsung pada Selesa.

Untuk makluman, S50 (diberi kod nama SS11) merupakan model sedan berasaskan Geely Emgrand yang dibina menggunakan platform BMA seperti Geely Binyue/Proton X50. Ia bakal diposisikan di antara segmen B dan segmen C.

Bagaimanapun, ukuran dimensinya iaitu 4,638 mm panjang, 1,820 mm lebar, 1460 mm tinggi dan jarak roda sepanjang 2,650 mm menjadikan Emgrand lebih besar dan panjang berbanding Honda City dan Toyota Vios.

Di China, Emgrand boleh didapati dengan enjin NA 1.5-liter yang dipadankan dengan transmisi CVT atau manual lima kelajuan. Enjin tersebut menghasilkan  114 PS dan 147 Nm.

Bagaimanapun, terdapat kemungkinan yang S50 juga akan ditawarkan dengan enjin 1.5-liter TGDI yang dipasang di Tanjung Malim.

Ini kerana sebelum ini Proton pernah mengumumkan ia akan melancarkan tiga model baharu pada 2023 dan 2024, dengan ketiga-tiganya menggunakan enjin turbo berkenaan. Model pertama iaitu X90 sudah dilancarkan pada Mei lalu.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved