fbpx

Proton akan lancar 3 model baharu dengan enjin 1.5 TGDI bermula 2023

Proton TGDI

TAK sampai sebulan selepas melancarkan X70 versi 2022, Proton hari ini mengesahkan bahawa ia akan melancarkan tiga lagi model baharu pada 2023 dan 2024. Seperti X70 dan X50, ketiga-tiga model berkenaan akan menggunakan enjin 1.5 TGDI yang dipasang di fasiliti Enjin dan Powertrain Proton Tanjung Malim.

Perkara ini disahkan sendiri oleh Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton ketika berucap pada majlis lawatan media ke kilang pemasangan Proton di Tanjung Malim.

Geely Haoyue

Setakat ini, identiti model-model berkenaan masih belum diketahui namun apa yang pasti, salah satu daripadanya adalah model SUV berasaskan Geely Haoyue yang berkemungkinan besar akan menggunakan nama X90. Model ini sudah beberapa kali dikesan menjalani ujian di negara ini, menandakan pelancarannya semakin hampir.

Haoyue dilancarkan pada Julai 2020 sebagai sebuah SUV segmen-D yang menawarkan konfigurasi lima atau tujuh tempat duduk. Ia dibangunkan sebagai pesaing kepada model-model seperti Mazda CX-8, Toyota Fortuner dan Hyundai Santa Fe.

Ruang dalaman Proton X90 mungkin tidak jauh berbeza

Di pasaran China, Haoyue ditawarkan dengan enjin turbo 1.8-liter empat silinder dengan 181PS dan 300Nm, manakala di Filipina, di mana ia dikenali sebagai Okavango, model ini dikuasakan oleh enjin turbo 1.5-liter tiga silinder dengan teknologi mild-hybrid yang menjana 190PS dan 300Nm.

Antara ciri menarik yang terdapat pada model ini adalah sistem GKUI Geely Smart Ecosystem yang terkini, kokpit digital yang terdiri daripada dua paparan berukuran 12.3 inci dan sistem pemanduan autonomi Tahap 2.

Adakah Proton X90 akan tampil dengan ciri-ciri berkenaan? Sama-sama kita nantikan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved