fbpx

Enjin 1.5 TGDI Proton kini dipasang di Tanjung Malim, produksi cecah 180,000 unit setahun

01 ETM Proton Tanjong Malim

Proton hari ini melancarkan barisan pemasangan enjin 1.5 TGDI (Turbo Gasoline Direct Injection) baharu dan berteknologi tinggi di Tanjung Malim dalam satu lawatan eksklusif untuk media.

Dalam majlis lawatan tersebut, pihak media dibawa meninjau barisan pemasangan enjin berkenaan yang telah beroperasi sejak April lalu. Ini menandakan kali pertama enjin tersebut dipasang di luar China.

Menurut Proton, barisan pemasangan itu meliputi kawasan seluas 18,000 meter persegi dan mempunyai kapasiti maksimum semasa sebanyak 180,000 unit apabila beroperasi dalam tiga syif. Ia merupakan sebahagian daripada RM1.8 bilion yang diperuntukkan oleh Proton untuk menaik taraf kemudahannya di Tanjung Malim.

Ia mempunyai 88 stesen yang terdiri daripada 17 stesen automatik, 15 separa automatik dan 56 stesen manual. Barisan pemasangan enjin 1.5 TGDI dibina menggunakan etos IR 4.0 yang menampilkan tahap automasi yang tinggi untuk meningkatkan produktiviti.

Selain itu, ia juga mempunyai stesen anti-statik bagi membolehkan pelepasan elektrik statik untuk melindungi komponen elektronik berteknologi tinggi. Sistem talian pemasangan bergerak pada sistem penghantara pula bukan sahaja lebih lancar tetapi juga lebih bersih, lebih tahan lama dan lebih murah untuk dikendalikan daripada yang menggunakan rantai.

Semua pekerja di barisan pemasangan telah menjalani latihan yang luas dengan Geely serta pembekal mesin yang digunakan seperti ABB, COMAU, FEV China, FEV India, WiBeda dan Hangxin.

Barisan pemasangan itu juga menggunakan teknologi Internet of Things (IOT) dalam bentuk alat pengumpulan data intensif dan analisis, serta 207 kawalan Error Mistake Proofing (EMP) dan 34 kamera pintar resolusi tinggi untuk mengelakkan kecacatan proses dan pemasangan serta mengurangkan masa henti.

Enjin 1.5 TGDI

Enjin tiga silinder ini dan variannya setakat ini telah digunakan oleh beberapa jenama di bawah Geely dalam lebih 750,000 kenderaan yang dijual di seluruh dunia.

Dengan penyelesaian seperti pengecilan saiz enjin, sistem termal dan pelinciran yang dioptimumkan, pengecas turbo inersia rendah, dan GDI yang dihomogenkan, enjin berkenaan telah memenuhi syarat Euro 6.

Menurut Proton, bekalan alat ganti untuk enjin ini  diperoleh daripada pembekal Malaysia dan serantau. Syarikat itu mendedahkan kini terdapat 72 alat ganti yang dibekalkan oleh 19 vendor Malaysia dan 4 vendor ASEAN.

Untuk barisan pemasangan baharu ini, Proton berkata seramai 202 pekerja diambil untuk bekerja secara langsung, dengan usia purata hanya 24 tahun.

“Apabila perjanjian dibuat untuk bekerjasama dengan Geely pada tahun 2017, salah satu komitmen kami adalah untuk melabur dalam industri automotif Malaysia dari segi kewangan dan melalui pengenalan komponen baharu berteknologi tinggi,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

“Barisan pemasangan baharu ini memenuhi syarat ini di samping memberi laluan kepada Proton untuk menarik dan membangunkan bakat muda yang akan membantu memacu industri automotif dan syarikat di masa hadapan,” tambah beliau.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved