fbpx

KPDN laksana kajian kebolehlaksanaan Lemon Law di Malaysia

lemon law

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) sedang melaksanakan kajian kebolehlaksanaan Lemon Law bagi memperkasakan hak pengguna di negara ini untuk menuntut ganti rugi.

Menteri KPDN, Datuk Armizan Mohd Ali berkata, ia sekiranya mereka menerima kenderaan bermotor yang rosak atau gagal mematuhi standard kualiti dan prestasi seperti dijanjikan pembekal serta tidak dapat dibaiki.

Foto AFP / Jimin LAI

“Setelah kajian selesai, satu keputusan dasar di peringkat kementerian akan dibuat sebelum penambahbaikan langkah kerja perundangan dilaksanakan,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Lim Lip Eng (PH-Kepong) mengenai sama ada Lemon Law akan diperkenalkan untuk melindungi hak pengguna dalam pembelian kenderaan baharu dan terpakai sekiranya berlaku kerosakan.

Mengulas mengenai soalan tambahan Lip Eng agar Lemon Law tidak perlu melalui prosiding undang-undang seperti tribunal dan mahkamah agar pengguna dapat menuntut ganti rugi mereka, Armizan berkata, cadangan dikemukakan itu satu opsyen yang boleh dilaksanakan.

“Apa yang dicadangkan oleh Kepong (Lip Eng) satu opsyen yang saya fikir kita boleh laksanakan sebagai tindakan segera sebelum kajian menyeluruh itu dapat dilaksanakan,” katanya.

Beliau dalam masa sama turut menyatakan kajian kebolehlaksanaan itu juga tidak bermakna kerajaan ingin memperkenalkan undang-undang baharu.

“Sama ada kita memperkukuhkan akta perlindungan pengguna sedia ada dan pada masa yang sama kita tahu kajian ini mengambil masa.

“Kita dalam proses mempertimbangkan untuk meminda mana-mana undang-undang sedia (dan) memperkenalkan satu peraturan di bawah Akta 599 (Akta Perlindungan Pengguna 1999) untuk membolehkan proses tuntutan ini dibuat pada kadar segera,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved