fbpx

Kia EV9 rangkul dua kategori dalam World Car Awards 2024 – kini boleh ditempah di Malaysia

kia ev9 02

KIA EV9 baru-baru ini memperoleh dua anugerah World Car Awards 2024 dalam satu acara di New York Auto Show. EV9 merangkul anugerah World Car of the Year dan World Electric Vehicle.

Anugerah itu terdiri dari 100 juri wartawan permotoran dari 29 negara. World Car Awards memberikan anugerah itu kepada EV9 disebabkan rekaan inovatif, ruang tujuh tempat duduk yang luas, dan harga yang berdaya saing.

Dibina di pelantar E-GMP, EV9 merupakan model Kia pertama yang menampilkan teknologi bateri generasi-keempat dengan prestasi yang ditambah baik.

“Kami sangat berbesar hati dan rasa terhormat dengan anugerah World Car of the Year dan World Electric Vehicle untuk EV9 2024,” kata Ho Sung Song, Presiden dan CEO Kia.

“Kemenangan ini ialah bukti terhadap komitmen kami dalam menerokai had teknologi dan reka bentuk. Kejayaan EV9 ini akan terus memacu kami menghasilkan kenderaan menarik untuk pelanggan kami di seluruh dunia,” katanya.

Sebelum ini, Kia pernah mendapat tiga anugerah dari World Car Awards – Telluride sebagai World Car of the Year dan Soul EV untuk World Urban Car pada 2020, dan Kia EV6 GT untuk World Performance Car of the Year pada 2023.

Dinamikjaya Motors Sdn Bhd, pengedar tunggal Kia di Malaysia juga mengambil kesempatan ini mengumumkan bahawa EV9 kini boleh mula ditempah di bilik pameran Kia berdekatan.

Bergantung kepada varian, Kia EV9 boleh mempunyai output 201hp/350Nm sehingga 380hp/700Nm. Pecutan 0-100 adalah sepantas 5.3 saat bagi versi dua motor, manakala jarak pemanduan maksima ialah 680km bagi Earth Long Range.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, awesome blog layout! How lengthy have you ever been running a
    blog for? you make blogging glance easy. The full look of your site is excellent,
    let alone the content material! You can see similar here sklep internetowy

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved