fbpx

smart cari rakan teknikal, mahu bangunkan ForTwo EV generasi baharu

smart fortwo EQ

Generasi ketiga EV kecil smart ForTwo telah pun ditamatkan produksinya pada 28 Mac yang lalu.

Untuk terus bergerak ke hadapan, smart kini sedang mencari rakan teknikal baharu untuk membangunkan pengganti kereta bandar ikonik yang bakal dikenali sebagai smart #2.

Menurut laporan Automotive News Europe, CEO smart Eropah Dirk Adelmann menjelaskan pihaknya sudah pun memulakan program pembangunan platform baharu untuk #2 pada dua bulan lepas.

 

 

“Akan tetapi, kami memerlukan rakan teknikal untuk menjadikan program pembangunan ini dapat dilaksanakan,” ujarnya.

Tidak seperti smart #1 dan #3 yang dibangun menggunakan platform SEA daripada Geely, smart sedang mencari platform sedia ada yang dapat memenuhi keperluan sebuah model dua tempat duduk berukuran antara 2.7-2.8 meter panjang, dan dalam masa yang sama masih lagi menawarkan standard keselamatan yang tinggi.

Sayang sekali, platform yang bersesuaian tersebut masih lagi belum dijumpai.

“Kami mahu kekalkan penarafan empat atau lima bintang Euro NCAP, fungsi ADAS sama seperti model #1 dan #3, serta jarak gerak yang bersesuaian.

 

 

Menariknya, smart telah pun mengadakan perbincangan dengan beberapa pihak termasuklah Renault, syarikat pengeluar kontrak dan beberapa syarikat OEM China.

Namun, pada Februari lepas pengeluar itu membuat keputusan untuk membangunkan sendiri senibina khas yang dinamakan sebagai Electric Compact Architecture (ECA).

Benua Eropah kini mempunyai beberapa model kenderaan elektrik kecil dua tempat duduk, seperti Citroen Ami (termasuk model rebadge daripada Fiat dan Opel), serta Microlino.

Namun, tidak seperti smart ForTwo, kereta elektrik kecil yang disebutkan tadi itu diklasifikasikan sebagai kuadrisikal,

Di Eropah, kenderaan kuadsisikal tidak tertakluk di bawah keperluan keselamatan dan teknikal yang lebih ketat macam kereta penumpang yang lain.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, wonderful blog structure! How long have you been blogging for?
    you made running a blog glance easy. The
    overall glance of your web site is great, as well as the content!

    You can see similar here sklep

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved