fbpx

McLaren kini 100 peratus milik Bahrain

Lukisan porcelain hasil karya Karwai Chan menyerlahkan keunikan sebuah McLaren GT. - Foto oleh Engear
Lukisan porcelain hasil karya Karwai Chan menyerlahkan keunikan sebuah McLaren GT. - Foto oleh Engear

INI berita rasmi, McLaren Group sudah mempunyai pemilik baharu. Bahrain Mumtalakat Holding Company, permodalan kerajaan negara itu, kini mempunyai hak penuh ke atas syarikat pengeluar kereta sports itu.

Mumtalakat sebelum ini mempunyai pegangan sebanyak 60 peratus sebelum dinaikkan kepada 100 peratus kali ini.

Pengerusi McLaren Group, Paul Walsh berkata, perubahan ini “akan membantu kami lebih fokus dalam mencapai pelan perniagaan jangka masa panjang.” Ini termasuklah melabur dalam produk dan teknologi baharu.

McLaren Automotive juga berkemungkinan telah mempunyai sokongan kewangan yang diperlukan untuk pembangunan model-model baharu termasuk elektrik.

Pengeluar supercar itu berhadapan isu kewangan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, menjual beberapa kenderaan bersejarah mereka pada 2022 untuk memberi laluan kepada Artura yang telah ditunda.

Setahun sebelumnya, McLaren juga menjual ibu pejabat serta kilang Formula Satu miliknya. Mereka mendapat CEO baharu pada 2022 dan melancarkan 750S pada 2023.

Terdapat ura-ura mengatakan McLaren akan melancarkan hypercar mereka menjelang hujung tahun ini. McLaren telahpun “memperhalusinya”, yang dikatakan mempunyai enjin V8 plug-in hybrid dengan kuasa melebihi 1,000hp.

Ia dilaporkan tidak akan menggunakan pintu dihedral McLaren, tetapi jenis gullwing, selain mendapat casis gentian karbon baharu, dan komponen suspensi cetakan 3D.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved