fbpx

McLaren 750S tampil sebagai pengganti 720S

McLaren 750S 02

SETELAH enam tahun berada di pasaran, supercar flagship keluaran McLaren iaitu 720S akhirnya mendapat pengganti yang lebih ringan, lebih berkuasa dan lebih canggih. Memperkenalkan, McLaren 750S yang hadir dalam versi Coupe dan Spider.

Anda mungkin sudah dapat mengagak jumlah kuasa yang jentera ini ada menerusi namanya. Ya, 750S mempunyai 750 PS dan 800 Nm yang dibekalkan oleh enjin 4.0-liter twin-turbo V8.

Jumlah itu lebih tinggi berbanding enjin P1 yang menghasilkan 737 PS dan 720 Nm, tidak termasuk kuasa tambahan daripada sistem hibrid.

Kuasa disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi automatik tujuh kelajuan dengan nisbah pacuan akhir yang lebih pendek, membolehkan 750S memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam hanya 2.8 saat. Kelajuan maksimum adalah 332 km/j bagi Coupe dan Spider.

Menurut McLaren, 30 peratus daripada komponen 750S adalah baharu atau telah dipertingkatkan. Hasilnya, 750S adalah 30 kg lebih ringan berbanding 720S dengan berat keseluruhan hanya 1,277 kg.

Sementara itu, versi Spider yang mempunyai struktur gentian karbon pada bahagian atas dan bumbung jenis hard top hanya 49 kg lebih berat berbanding versi Coupe.

Casis pula menampilkan sistem suspensi Proactive Chassis Control III dengan geometri baharu serta gegelung yang lebih lembut (3 peratus) pada gandar hadapan dan lebih keras (4 peratus) pada gandar belakang.

Stereng bantuan hidraulik ditala semula dengan nisbah lebih pantas, manakala jarak antara roda kiri dan kanan pada gandar hadapan bertambah sebanyak 6 mm. Turut disertakan adalah sistem lift yang boleh menaikkan ketinggian suspensi dalam hanya empat saat, enam saat lebih pantas berbanding 720S.

Untuk sistem brek pula, McLaren kini menawarkan pakej naik taraf yang merangkumi cakera karbon seramik dan angkup monobloc seperti yang digunakan oleh Senna. Apa yang menarik, cakera tersebut mengambil masa selama tujuh bulan untuk dihasilkan.

Walaupun begitu, ia dikatakan 60 peratus lebih kuat dan mempunyai empat kali ganda kekonduksian termal jika dibandingkan dengan cakera konvensional.

Penampilan luaran 750S mungkin tidak ubah seperti model yang digantikannya, namun McLaren mendakwa jentera baharu ini lebih cekap dari segi aerodinamik.

Sebagai contoh, bampar hadapan direka semula bagi membolehkan udara menghala ke arah liang intake dan seterusnya ke radiator bagi tujuan penyejukan.

Splitter pada bahagian hadapan pula bertindak untuk memberikan kestabilan aerodinamik, bersama dengan spoiler aktif pada bahagian belakang yang mempunyai permukaan yang lebih besar sebanyak 20 peratus. Ia boleh dinaikkan dalam masa setengah saat untuk meningkatkan downforce ketika membrek.

Di dalam, terdapat paparan baharu untuk pemandu yang dipasang pada kolum stereng. Butang untuk mod Handling dan Power diletakkan pada bahagian kiri dan kanan bagi membolehkan pemandu menukar mod tanpa perlu melepaskan stereng.

Satu lagi ciri yang disertakan adalah McLaren Control Launcher (MCL), yang membolehkan pemandu menyimpan tetapan aerodinamik, suspensi, enjin dan transmisi kegemaran mereka. Sistem infohibur boleh diakses menerusi skrin menegak pada konsol tengah yang menawarkan grafik yang lebih tajam dan terperinci.

Tempahan untuk 750S kini dibuka, dengan harga bermula dari $324,000 (RM1.44 juta) untuk Coupe dan $345,000 (RM1.53 juta) untuk Spider.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved