fbpx

Bateri kereta EV di China ini tiba-tiba jatuh semasa dipandu

bateri ev tercabut

SEBUAH kereta elektrik (EV) China yang direka dengan fungsi bateri boleh ditukar telah terjatuh keseluruhan baterinya semasa sedang dipandu.

Beberapa syarikat EV telah mencuba teknik penukaran bateri ini sebagai alternatif kepada mengecas, tetapi secara realiti, kebanyakannya gagal, kecuali di China. Terdapat syarikat EV China yang berjaya melakukannya, sebagai contoh Nio yang mempunyai lebih 1,500 stesen penukaran bateri di negara itu.

Tetapi insiden dipaparkan ini menunjukkan pentingnya menitik beratkan keselamatan dalam melakukan panukaran bateri. Sebuah EV telah terjatuh baterinya semasa berada di jalan raya di China.

Kereta itu difahamkan merupakan Cao Cao 60, sebuah EV yang dikeluarkan oleh Cao Cao Auto untuk ride-hailing. Cao Cao ialah syarikat di bawah Geely, yang juga memiliki jenama seperti Volvo, Polestar, dan Proton.

Syarikat itu dilancarkan awal tahun ini, dan Cao Cao 60 mempunyai kebolehan menukar bateri bagi mengurangkan masa mengecas dan memastikan masa dapat dimanfaatkan, jadi kereta itu boleh aktif dengan aktiviti ride-hailing. Baterinya mampu ditukar dalam masa kurang 60 saat.

Ia tidak dijual kepada umum, tetapi menurut Car News China, pemandu-pemandu dalam program ride-hailing Cao Cao boleh memilikinya pada harga 119,800 Yuan (RM76,930).

Dari kejadian yang difahamkan berlaku di 2nd Ring Road di Chengdu, Sichuan, kereta itu nampaknya telah berhenti kira-kira 20 kaki dari bateri yang tercabut itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved