fbpx

Geely akan lancar jenama baru Cao Cao Auto, model pertama muncul 29 Mac ini

geely cao cao auto 03

GEELY Holding mengumumkan mereka akan melancarkan satu lagi jenama baharu iaitu Cao Cao Automobile. Jenama itu akan didedahkan pada 29 Mac depan bersama kereta pertamanya, Cao Cao 60.

Geely sudah pun mengoperasikan unit ride-hailing mereka di bawah jenama Cao Cao Mobility dan bersaing dengan Didi (alternatif China untuk Uber) dengan 150 juta pegguna.

Menurut media tempatan Smart Connect, jenama kereta Geely baharu itu akan memfokus kepada penghasilan kenderaan-kenderaan khas untuk ride-hailing.

Sebelum ini, Cao Cao Mobility menggunakan EV dari Ruilan Auto dan Geometry (milik Geely). Kebanyakannya adalah sedan Geometry A dengan jarak 600km dan MPV Ruilan Maple 80V yang menyokong teknologi penukaran bateri.

Ruilan Auto merupakan usaha sama antara Lifan dan Geely. Ianya pada masa ini memfokus kepada EV dengan penukaran bateri.

Pada September lepas, Sohu melaporkan yang Cao Cao Mobility dan unit pemanduan autonomi Geely mula bekerjasama untuk projek robotaxi dan menghasilkan kenderaan pemanduan sendiri.

Geely berkata Cao Cao Mobility ialah kenderaan EV + PHEV pertama China yang memfokus untuk ride-hailing. Mereka juga menawarkan sewaan kereta di 62 bandar raya termasuk Beijing, Shanghai, dan Guangzhou.

Geely Holding terdiri dari banyak jenama lain termasuklah Lotus, Zeekr, Volvo, dan Lynk&Co.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved