fbpx

Zeekr 009 sebuah MPV elektrik untuk pasaran China, jarak pemanduan 700km

zeekr 009 07

ZEEKR 009 dilancarkan baru-baru ini, sebuah MPV tiga baris tempat duduk bagi pasaran China. Ia menampilkan rekaan cukup daring dengan garisan-garisan bersegi dan gril perak besar di depan.

Zeekr merupakan sebuah jenama EV mewah di bawah Geely, dan MPV 009 ini dibina dari platform Sustainable Experience Architecture (SEA), yang juga menjadi asas kepada Lotus Eletre dan Polestar 5 akan datang.

Dari segi ukuran, Zeekr 009 adalah 5,209mm panjang, 2,024mm lebar, dan 1,856mm tinggi dengan jarak roda 3,205mm. Lampu DRL LEDnya mempunyai rekaan menegak, manakala lampu utamanya terletak sedikit di bawah, dengan tiga unit setiap satu.

Terdapat kamera-kamera ADAS pada fender depan, di bawah cermin depan, dan di bawah kawasan nombor plat. Rimnya mempunyai tulisan ZEEKR di tengah-tengah.

Salah satu elemen rekaan paling menarik adalah pada tiang-C, dengan garisan sirip jerung pada bawah cermin sisi, dan tujuh garisan perak menegak pada pintu gelungsur. Ternyata MPV ini nampak cukup mewah, hampir seperti Alphard versi EV.

Walaupun mempunyai tiga baris tempat duduk, Zeekr 009 mempunyai tujuh tempat duduk dengan konfigurasi 2+2+2. Tetapi ia juga akan ditawarkan dengan versi VIP yang hanya mempunyai dua tempat duduk belakang.

Papan pemukanya dilengkapi skrin HUD serta skrin sesentuh melintang di tengah. Tiada gambar terperinci untuk bahagian dalam, tetapi beberapa gambar intipan melaporkan roda stereng yang agak kecil dan sporti, tempat duduk depan lebar, pengecaj tanpa-wayar di depan, dan balutan kulit berwarna putih.

Zeekr berkata 009 akan mempunyai jarak pemanduan 700km menurut kitaran NEDC.

Tiada perincian kuasa didedahkan, tetapi ura-ura mengatakan ia akan dipacu oleh motor 272hp di belakang, atau setup dwi-motor dengan jumlah kuasa 544hp. Ini digandingkan dengan bateri 86kWh atau 100kWh, dengan jarak pemanduan 536km atau 732km.

Zeekr 009 bakal dilancarkan di China menjelang hujung tahun ini, tetapi ia akan membuat kemunculan umum di Chengdu Motor Show 2022 minggu depan.

Apa pendapat anda dengan rekaan MPV elektrik mewah ini?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved