fbpx

Toyota bZ3C, bZ3X muncul di Auto China 2024

Toyota bZ3C (1)

Segmen EV yang sudah sedia sesak di pasaran China kini dipadatkan lagi dengan kehadiran dua buah model EV daripada jenama nombor satu dunia, iaitu Toyota bZ3C dan Toyota bZ3X.

Kedua-dua model ini sebenarnya telah pun diperlihatkan pada Auto Shanghai 2023 yang dikenali dengan nama bZ Sport Crossover Concept dan bZ FlexSpace Concept.

Apa yang kami faham, model Toyota bZ3C dibangun menerusi kerjasama antara BYD, FAW dan pusat R&D Intelligent ElectroMobility Toyota (IEM), manakala model bZ3X pula hasil kerjasama antara Toyota, Guangzhou Automobile Group Co, GAC Toyota Motor Co. Ltd dan IEM Toyota.

 

Toyota bZ3C membawakan bentuk badan crossover coupe dengan struktur bumbung yang melandai rendah ke belakang, diikuti rekaan luar yang mengingatkan kita pada model bZ4X dan Prius.

Pendekatan yang minimalis seakan Tesla digunakan dalam menghasilkan ruang kabin bZ3C ini, di mana ia menampilkan skrin tengah bersaiz besar, kluster digital yang lebih kecil, sistem pencahayaan ambien yang unik.

 

Sementara Toyota bZ3X pula dilihat lebih besar dimensinya berbanding bZ3C, membawakan binaan badan SUV yang lebih tradisional dan lebih menegak.

Disebabkan garis bumbung yang lebih rata, ruang kabin bZ3X ini nampak lebih luas, dan turut menerapkan elemen rekaan yang minimalis.

 

Selain skrin infohibur dan roda stereng dua jejari, terdapat juga pad pengecasan peranti pintar tanpa wayar berkembar, sistem pencahayaan ambien, serta bumbung kaca panorama.

Sayang seribu kali sayang, ketika artikel ini sedang ditulis tiada sebarang perincian spesifikasi terutama unit rangkaian kuasa yang digunakan oleh bZ3C dan bZ3X didedahkan oleh Toyota.

Untuk makluman, Toyota pada tahun lepas telah pun melancarkan sedan elektrik Toyota bZ3 untuk pasaran China, dimana model tersebut dihasilkan menerusi kerjasama dengan BYD.

Ia dikuasakan oleh motor elektrik 241 hp/303 Nm, dipadankan dengan pek bateri berkapasiti 65.28 kWh di mana ia mampu bergerak sejauh 616 km untuk sekali cas penuh (data CLTC).

 

Toyota bZ3C

 

Toyota bZ3X

 

Toyota bZ3

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved