fbpx

Mazda EZ-6 guna asas sedan Deepal SL03, EV atau PHEV, mampu capai 1,000 km!

hero_l

Bertempat di Auto China 2024 yang baru dibuka tirainya hari ini, Mazda menerusi syarikat Changan Mazda Automobile Corp. memperlihatkan dua buah model baharu, iaitu sedan Mazda EZ-6 serta model konsep Mazda ARATA.

 

Mazda EZ-6 merupakan sedan saiz pertengahan yang bakal menggantikan peranan Mazda6, dan dijangka akan dilancarkan di China pada penghujung tahun 2024.

Mazda EZ-6 secara asasnya merupakan Deepal SL03 versi tukar lencana, namun dengan elemen  bahasa rekaan KODO Soul of Motion, konsep Jinba-ittai (kereta dan pemandu bersatu), dan teknologi elektrifikasi yang disalurkan oleh Changan Automobile.

 

Di China, Mazda EZ-6 boleh didapati dalam versi kenderaan elektrik bateri (BEV) dan versi plug-in hybrid (PHEV), di mana versi EV boleh mencapai jarak gerak sejauh 600 km untuk sekali cas penuh.

Versi PHEV pula dikatakan mampu mencapai jarak pemanduan melebihi 1,000 km untuk setangki bahan api penuh.

 

Ciri lain termasuklah tetapan suspensi multi-link di bahagian belakang, spoiler belakang adaptif untuk kestabilan pemanduan berkelajuan tinggi, serta nisbah pembahagian berat ideal 50:50 untuk model BEV.

Tidak banyak perincian berkenaan spesifikasi rangkaian kuasa didedahkan, melainkan ia didatangkan dengan sistem pacuan roda belakang, dengan ukuran dimensi 4,912 mm panjang, 1,890 mm lebar, tinggi 1,485 mm dengan tetapan roda bersaiz 245/45R19.

Ruang kabin Mazda EZ-6 pula mengekalkan elemen minimalis dan mewah, disumbangkan oleh susun atur papan pemuka yang kemas, diikuti dengan penggunaan bahan balutan yang premium.

 

Dalam masa yang sama, Mazda turut memperlihatkan sebuah model konsep SUV yang digelar sebagai Mazda ARATA.

SUV tersebut direka menggunakan tema ‘SOULFUL + FUTURISTIC x MODERN’ yang menerapkan elemen moden masa depan di dalam kenderaan tenaga baharu.

Selain itu, ia juga turut menggandingkan pendekatan bahasa rekaan KODO yang menjadi identiti Mazda.

 

Sama seperti Mazda EZ-6, tidak banyak perincian spesifikasi rangkaian kuasa yang akan digunakan oleh Mazda ARATA didedahkan buat masa ini.

Apa yang pasti, SUV ini membawakan elemen aerodinamik seperti contoh kehadiran terowong udara pada bahagian hadapan, sisi bampar hadapan, diikuti bahagian tiang D.

Mazda ARATA dijangka akan muncul dalam versi produksi sebenar pada akhir tahun 2025 dengan menggunakan nama rasmi Mazda EZ-60.

 

Mazda EZ-6 Sedan

 

Mazda ARATA Concept

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved