fbpx

smart Concept #5, crossover saiz pertengahan yang lebih versatil, lebih luas!

smart concept 5 (2)

Jenama smart biasanya dikaitkan dengan barisan model-model urban bersaiz kecil, namun perkara itu mungkin akan berubah dalam masa terdekat.

Ini kerana smart baharu sahaja memperlihatkan sebuah model konsep yang dinamakan sebagai Concept #5 yang akan bertindak sebagai ‘abang besar’ kepada model #1 dan #3.

Model Concept #5 ini dijangka akan muncul pada acara pameran Beijing Auto Show 2024 bulan ini.

 

1. Crossover premium saiz pertengahan

smart Concept #5 dikategorikan dalam segmen SUV premium saiz pertengahan, namun sayang sekali tiada perincian berhubung ukuran dimensi yang spesifik dinyatakan.

Sebagai perbandingan, model smart #1 diposisikan sebagai model subkompak, manakala smart #3 pula berada dalam kategori segmen C.

 

2. Rekaan berkotak, inspirasi daripada Mercedes EQB/GLB

Sama seperti model smart #1 dan smart #3, rekaan luaran Concept #5 ini dihasilkan oleh studio rekaan Mercedes.

Daripada sudut luaran, smart Concept #5 tampil dengan rekaan badan berkotak dan sekali imbas, ia mengingatkan kita pada model SUV Mercedes-Benz EQB/GLB-Class.

Adakah model Concept #5 ini bakal menyamai saiz SUV berpetak Mercedes-Benz GLB-Class?

 

3. Jarak gerak 549 km

smart mengesahkan model #5 bakal menawarkan jarak gerak sejauh 549 km untuk sekali cas penuh (data WLTP), terima kasih kepada pek bateri berkapasiti melebihi 100 kWh.

Selain itu, ia juga berkemungkinan besar dibina menggunakan platform SEA Geely, dengan motor elektrik berkembar, sistem pacuan semua roda (AWD) dan lima mod pemanduan bagi membolehkan SUV ini menawan laluan urban dan off-road dengan mudah.

Senibina elektrik 800-voltan (berbanding 400-voltan pada smart #1 & #3) membolehkan bateri dicas dalam masa 15 minit dari 10-80 peratus SoC.

 

4. Crossover elektrik dengan elemen off-road

Selain daripada elemen rekaan EQB/GLB-Class, smart Concept #5 turut mempunyai jarak kelegaan tanah yang tinggi, terima kasih kepada suspensi yang dinaiktaraf, tayar all-terrain, skid plate, serta kabel keluli yang biasanya wujud pada model off-road seperti Jeep Wrangler dan Ford Bronco.

Terdapat juga pemasangan plastik pelindung pada gerbang roda, rak bumbung, bar lampu LED, serta lampu LED tambahan pada bahagian jeriji hadapan.

 

5. Susun atur papan pemuka moden

Jika Mercedes-Benz GLB membawakan panel tunggal yang menggandingkan skrin kluster digital dan skrin infohibur, smart Concept #5 pula menggunakan pendekatan yang sama, namun dua skrin dalam panel tunggal tersebut dikhususkan untuk sistem infohibur.

Usah risau kerana masih wujud skrin kluster digital yang berasingan untuk kegunaan pemandu.

Tipikal kereta moden, hampir kesemua fungsi penting kenderaan diintegrasikan ke dalam skrin tersebut, selain menyokong ciri bantuan berasaskan kepintaran buatan (AI).

Ciri lain yang wujud termasuklah sistem pencahayaan ambien pada pintu seakan cahaya bintang, pembesar suara mudah alih, konsol tengah yang tinggi, tetapan empat tempat duduk dan bumbung kaca panorama.

 

6. Model pesaing?

smart Concept #5 versi produksi dijangka akan muncul selepas separuh kedua 2024, diikuti pelancaran rasmi menjelang akhir tahun ini.

Ia kelak bakal menjadi pesaing kepada model-model crossover elektrik seperti MINI Countryman EV, BMW iX1, Audi Q4 e-tron serta Volvo EX40/EC40.

 

smart Concept #5

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved