fbpx

BYD Shark – trak pikap PHEV akan diperkenalkan tidak lama lagi

BYD Shark leak 04

BYD mengumumkan bahawa trak pikap pertamanya akan dikenali sebagai Shark, sekaligus menjadikannya model terbaru syarikat itu yang menggunakan nama haiwan laut selepas Dolphin, Seal dan Sea Lion.

Bakal membuat kemunculan sulungnya di Beijing Motor Show tidak lama lagi, Shark akan menampilkan trenkuasa hibrid plug-in baharu yang dikenali sebagai DMO (Dual-Mode Off-Road).

Perincian mengenai trenkuasa tersebut masih belum diumumkan namun menurut laporan, ia mungkin menampilkan gabungan enjin turbo petrol 1.5-liter dan dua motor elektrik yang sama seperti yang digunakan oleh Fang Cheng Bao 5.

Untuk Fang Cheng Bao 5, gandingan tersebut menghasilkan kuasa keseluruhan sebanyak 680 PS dan 760 Nm. SUV off-road itu juga dikatakan menawarkan jarak pandu elektrik sejauh 125 km atau sehingga 1,200 km dalam mod hibrid.

Selain versi PHEV, terdapat kemungkinan yang Shark juga akan ditawarkan dalam versi elektrik (EV) pada masa akan datang.

Dari segi reka bentuk, gambar-gambar Shark yang tidak memakai sebarang pelekat penyamaran yang tular baru-baru ini menunjukkan yang trak pikap itu mempunyai wajah hadapan seakan Ford Ranger.

Di dalam, terdapat panel instrumen digital, paparan tengah, stereng flat bottom, dan barisan suis yang disusun berdekatan dengan tuil gear di bahagian konsol tengah.

Adakah Shark akan masuk ke pasaran Malaysia? Masih belum ada pengumuman rasmi namun BYD sebelum ini pernah berkata yang trak pikap itu akan dijual di pasaran global.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved