fbpx

Fang Cheng Bao Leopard 5 adalah SUV hibrid plug-in dengan 680 PS daripada BYD

BYD Fang Cheng Bao Leopard 5 01

PORTFOLIO jenama yang bernaung di bawah BYD kini semakin berkembang dengan kehadiran jenama baharu yang dikenali sebagai Fang Cheng Bao.

Jenama ini memfokuskan kepada SUV dan diposisikan antara Denza dan YangWang yang merupakan jenama flagship.

Produk pertama Fang Cheng Bao adalah Leopard 5, sebuah SUV off-road dengan nadi hibrid plug-in dengan elemen-elemen reka bentuk yang ‘dipinjam’ daripada beberapa model sedia ada seperti Ford Ranger, Toyota Land Cruiser dan Land Rover Defender.

Apa pun, Leopard 5 kelihata begitu rugged dengan rekaan fender yang bersegi, skid plate aluminium dan tayar simpanan pada bahagian belakang.

Bergantung kepada varian, ia didatangkan dengan rim 18 inci dengan tayar BFGoodrich A/T atau rim 20 inci yang dibalut tayar Michelin Pilot Sport.

Leopard 5 dibina menggunakan kerangka jenis ladder frame dan mempunyai ukuran panjang 4,890 mm, lebar 1,970 mm, tinggi 1,920 mm dan jarak roda 2,800 mm. Ini bermakna ia lebih kecil sedikit berbanding Land Cruiser Prado baharu.

Menurut laporan, ia mempunyai ruang dalaman yang canggih yang menawarkan konfigurasi lima tempat duduk, paparan head-up sebesar 50 inci, paparan berasingan untuk penumpang hadapan dan sistem audio premium keluaran Devialet.

Untuk trenkuasa, Leopard 5 menampilkan sistem hibrid plug-in DMO (Dual Mode Off-Road) yang merangkumi enjin petrol 1.5-liter dan dua buah motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan sebanyak 680 PS dan 760 Nm.

Kuasa disalurkan ke roda menerusi sistem pacuan empat roda canggih dengan tiga differential. Dengan bateri BYD Blade berkapasiti 30 kWj, ia menawarkan jarak pemanduan elektrik sejauh 125 km atau sehingga 1,200 km jika mengambil kira tangki bahan apinya yang sebesar 80 liter.

Untuk suspensi, model ini dilengkapi dengan teknologi casis Cloud-P yang diambil daripada YangWang U8. Ia menampilkan sistem suspensi hidraulik aktif dengan ketinggian boleh laras namun tanpa ciri prediktif seperti yang terdapat pada U8.

Fang Cheng Bao dilaporkan akan memulakan jualan di China dengan 100 pusat pengedar di 60 buah bandar. Jenama itu juga dijangka akan mengeksport model-model keluarannya ke pasaran luar negara.

Harga jualan dijangka bermula dari 400,000 yuan hingga 600,000 yuan (RM257,166 hingga RM385,749), menjadikannya lebih mahal berbanding kebanyakan model BYD namun jauh lebih murah berbanding model YangWang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved