fbpx

Kia perlihat rekaan sebenar trak pikap Tasman, pesaing Ranger, Hilux, Triton

Kia-Tasman-2-3-2048×1151

Kia bakal melancarkan trak pikap global pertamanya, iaitu Kia Tasman pada penghujung tahun ini, di mana ia akan mula dijual secara rasmi pada tahun 2025.

Trak pikap saiz pertengahan itu merupakan jawapan sebenar pengeluar automotif Korea Selatan kepada model trak pikap seperti Ford Ranger, Mitsubishi Triton dan juga Toyota Hilux.

Berikut merupakan beberapa fakta menarik berkenaan Kia Tasman 2026 yang perlu anda tahu:

 

1. Khusus untuk pasaran tertentu

Walaupun disifatkan sebagai model global, Kia Tasman mungkin sekali tidak akan muncul di pasaran Amerika Syarikat walaupun kelibat model itu ada dikesan diuji di California.

Apa yang pasti, Kia mengesahkan model trak pikap ini akan ditawarkan di pasaran Korea Selatan, Afrika, Timur Tengah dan juga pasaran Australia.

 

2. Platform ladder-frame

Untuk sebuah model pesaing sebenar kepada Ford Ranger, Kia perlu menggunakan platform yang bersesuaian.

Seperti yang kita semua maklum, trak pikap yang sebenar perlulah menggunakan platform ladder-frame, bukannya binaan unibodi seperti Hyundai Santa Cruz.

Buat masa ini, Kia mempunyai sebuah model SUV yang menggunakan struktur binaan body-on-frame, iaitu Kia Mohave, dan mungkin sekali Kia Tasman berkongsi pelantar binaan yang sama.

 

3. Enjin 2.2 liter diesel

Kia merancang untuk menawarkan Tasman dengan nadi diesel 2.2 liter turbo, dipadankan dengan konfigurasi pacuan 4×4 dan 4×2.

Terdapat juga ura-ura munculnya versi Tasman GT yang dipadankan dengan nadi bentangan V6, sementara Tasman EV pula dijangka muncul lewat tahun 2026.

 

4. Ruang kabin berkongsi elemen rekaan dengan Kia EV9

@eftm

Inside the KIA TASMAN ute! First video as some lads post the first video of inside the first big Korean Ute for Australia #leak #exclusive #sneak #mule #test #kia #tasman #eftm

♬ original sound – EFTM.com

 

Kia masih lagi merahsiakan rekaan ruang kabin daripada pandangan umum.

Namun berdasarkan satu video TikTok yang tersebar, susun atur ruang kabin Kia Tasman membawakan persamaan dengan model SUV elektrik Kia EV9.

Antara yang boleh dikesan termasuklah tempat duduk dengan fungsi memori, tetapan skrin berkembar, pencahayaan ambien, pad pengecasan peranti tanpa wayar, serta tuil penukaran gear pada kolum stereng.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved