fbpx

Kerajaan Itali punya pasal, Alfa Romeo ubah nama Milano jadi ‘Junior’

Alfa Romeo Milano 09

Baharu sahaja diperkenalkan kurang dari tempoh satu minggu, Alfa Romeo terpaksa mengubah nama asal Milano menjadi “Junior”.

Langkah drastik tersebut dibuat setelah menteri kerajaan Itali, Adolfo Urso menyebut produk tersebut tidak boleh dipasang di luar Itali sekiranya ia terus menggunakan nama Milano, memandangkan penggunaan nama tersebut dikatakan mampu mengelirukan pengguna.

CEO-nya, Jean-Philippe Imparato berkata, “keputusan untuk menamakannya sebagai Alfa Romeo Junior adalah bersifat neutral, memandangkan ia berkait rapat dengan sejarah jenama dan menjadi kegemaran di kalangan kami dan umum sejak permulaan.

“Biarpun kami tidak perlu berbuat demikian (menukar nama), kami mengambil keputusan tersebut untuk mengekalkan emosi positif yang telah dijana oleh produk kami, serta mengelakkan sebarang kontroversi,” ujarnya lagi.

 

Alfa Romeo GT 1300 Junior
Alfa Romeo GT 1300 Junior

 

Berkenaan dengan pemilihan nama Junior, ia adalah sebagai satu rujukan kepada nama model GT 1300 Junior yang diproduksikan pada tahun 1966 sebagai salah sebuah model mampu milik yang disasarkan kepada golongan pembeli muda.

Pengenalan model tersebut ternyata membuahkan hasil yang memberangsangkan, di mana lebih daripada 92,000 unit telah terjual.

 

Alfa Romeo Milano – EV dengan jarak gerak 410 km, kuasa sehingga 240 hp, jeriji unik

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved