fbpx

Ineos Fusilier, EV 4×4 buatan Magna Steyr, jarak gerak 400 km, ada opsyen range extender

INEOS Fusilier_Shale Blue (Metallic)

Ineos baharu sahaja memperlihatkan SUV off-road iaitu Ineos Fusilier, model ketiga mereka selepas SUV 4×4 Grenadier dan trak pikap Quartermaster.

Menurut laman AutoExpress UK, Ineos Fusilier memiliki ukuran dimensi yang lebih kecil berbanding dua model terdahulu.

Ia membawakan ciri seperti unit lampu berbentuk bulat, diikuti gerbang roda yang lebih lebar, sementara bahagian belakang pula membawakan unit lampu juga berbentuk bulat.

 

 

Jika rekaan Grenadier banyak diinspirasikan daripada Land Rover Defender, Fusilier pula banyak mengambil inspirasi daripada Mercedes-Benz G-Class.

Menariknya, Ineos Fusilier juga akan turut dipasang oleh Magna Steyr di kilang Austria, lokasi sama digunakan untuk memasang model G-wagen.

Ineos juga akan melakukan ujian penilaian keupayaan off-road Fusilier di kawasan pergunungan Schöckl, juga lokasi yang sama digunakan untuk membuktikan ketahanan dan keupayaan off-road G-wagen.

 

 

Buat masa ini, spesifikasi Fusilier masih lagi belum diketahui, namun Ineos mengesahkan ia bakal ditawarkan dalam dua varian, iaitu versi elektrik sepenuh masa (EV) dan versi penambah jarak (range extender).

Fusilier EV mampu menawarkan jarak gerak sejauh 400 km untuk sekali cas penuh, sementara versi penambah jarak pula akan menggunakan khidmat enjin petrol berkapasiti kecil sebagai unit penjana tenaga bagi mengecas pek bateri, dan bukannya untuk menggerakkan roda secara terus.

 

 

Bos Ineos, Sir Jim Ratcliffe menjelaskan, “Kami amat teruja untuk menawarkan model 4×4 ke pasaran, namun kami mula sedar kenderaan elektrik bateri ada batasannya dalam situasi tertentu. Kami percaya penambahan versi penambah jarak kepada barisan model kami akan menawarkan pilihan pemanduan emisi rendah tanpa perlu berdepan dengan masalah kebimbangan jarak yang dihadapi oleh pemandu EV masa kini.

“BEV amat sesuai untuk keadaan seperti pemanduan jarak dekat dan penghantaran urban, namun industri dan kerajaan perlu mempunyai jangkaan realistik untuk mempercepatkan kadar perubahan yang diperlukan. Ini merupakan sebab kenapa kami menawarkan rangkaian kuasa baharu untuk Fusilier yang dapat mengurangkan emisi secara mendadak, namun mempunyai julat dan keupayaan pengisian yang diperlukan.

Ineos Fusilier dijangka akan dilancarkan secara rasmi menjelang suku keempat tahun ini.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved