fbpx

Sony Honda Mobility bakal lancar 3 EV menjelang 2030

sony afeela 06

Syarikat kerjasama antara Sony dan Honda dijangka bakal melancarkan sehingga tiga model kenderaan elektrik (EV) menjelang penghujung dekad ini.

Menurut laporan Nikkei Asia, Sony Honda Mobility akan melancarkan sebuah sedan pada tahun 2025, diikuti SUV pada tahun 2027, serta sebuah model kompak ‘mampu milik’ selepas tahun 2028.

Ketiga-tiga model tersebut dijangka akan menggunakan jenama Afeela, dan bakal memberikan saingan secara terus kepada barisan model EV Tesla.

Selain berkongsi satu platform kenderaan yang sama, model kompak Sony Honda Mobility itu akan berkongsi komponen yang sama untuk menjimatkan kos pembangunan.

Sony Honda Mobility sebelum ini memperlihatkan dua buah model konsep, iaitu Vision S-01 dan SUV elektrik Vision S-02.

Namun pada awal tahun 2024, kerjasama dua syarikat itu memperlihatkan sedan elektrik Afeela dengan spesifikasi dan rupa yang lebih mirip kepada versi produksi sebenar.

 

 

Afeela EV yang bakal dilancarkan pada tahun 2025 itu menampilkan tetapan motor elektrik berkembar dengan kuasa keseluruhan 483 hp.

Pek bateri lithium-ion berkapasiti 91.0 kWh itu turut menyokong pengecasan pantas 150 kW, selain pengecasan Tahap 2 11 kW.

 

Sony Vision S-01 Concept

Sony Vision S-02 Concept

Sony Afeela EV Concept @ CES 2024

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved