fbpx

Peluang pandu uji Toyota AE86 BEV Concept kini dibuka

toyota-ae86-bev-concept3

Berita baik buat para peminat hachiroku (AE86) di mana Toyota menerusi program langganan KINTO kini menawarkan peluang untuk memandu sebuah kereta AE86 klasik.

Ia sebenarnya merupakan sebuah projek restomod elektrik AE86 BEV Concept yang telah diperlihatkan sebelum ini, dilengkapi dengan trenkuasa elektrik bagi menggantikan enjin 4A-GE yang asal.

 

Trenkuasa elektrik itu terdiri daripada motor elektrik yang diperoleh daripada trak pikap Tundra i-Force Max berkuasa 94 hp dan 150 Nm yang dipadankan dengan kotak gear manual enam nisbah kelajuan.

Selain itu, AE86 BEV Concept ini juga menampilkan pek bateri Lexus NX 450+ yang diletakkan pada bahagian belakang pemandu, namun tidak dinyatakan jarak gerak yang mampu ditawarkan untuk sekali cas penuh.

Secara keseluruhan, AE86 BEV Concept ini memiliki berat sekitar 1,070 kg, jauh lebih berat berbanding AE86 standard (900 kg), namun cukup ringan untuk sebuah EV standard.

 

Untuk perbandingan, nadi asal empat silinder sebaris 4A-GE mampu menjana kuasa setinggi 128 hp dan 149 Nm ketika baru keluar dari kilang.

Tempahan slot pandu uji telah pun dibuka dari 13 Februari hingga 26 Februari, dengan yuran 20,000 yen (RM633) diperlukan untuk tempoh masa pandu uji selama tiga jam di sekitar Toyota City, Aichi Prefecture, Jepun.

Peminat yang bertuah akan dipilih menerusi cabutan undi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved