fbpx

Daihatsu umum pelantikan kepimpinan baharu berikutan skandal ujian keselamatan

Daihatsu kepimpinan baharu

DAIHATSU Motor Co. Ltd, yang diselubungi isu penyelewengan ujian keselamatan sejak tahun lalu, telah mengumumkan struktur baharu yang akan mengambil alih kepimpinan syarikat itu bermula 1 Mac ini.

Struktur kepimpinan baharu ini akan menyaksikan pengerusi Daihatsu iaitu Sunao Matsubayashi dan presidennya iaitu Soichiro Okudaira meletakkan jawatan masing-masing.

Matsubayashi akan digantikan oleh Masahiro Inoue yang merupakan ketua pegawai eksekutif Toyota Motor Corporation Amerika Latin dan Caribbean, manakala tempat Okudaira akan diambil alih oleh ketua projek promosi elektrifikasi Lexus di Lexus International Co iaitu Masanori Kuwata.

Sementara itu, timbalan ketua pegawai di kumpulan Toyota Customer First iaitu Keiko Yanagi akan menggantikan Masahiro Yamamoto sebagai pengarah bukan residen Daihatsu.

Daihatsu dan Toyota, dalam satu kenyataan bersama berkata mereka akan melaksanakan langkah-langkah yang menyeluruh untuk mencegah penyelewengan itu daripada berulang dan berusaha ke arah pemulihan Daihatsu.

“Kami sekali lagi ingin memohon maaf yang sedalam-dalamnya kepada pelanggan, pembekal, peniaga, komuniti di mana kilang kami berada, dan banyak pihak berkepentingan kami yang lain atas kesulitan dan kebimbangan yang disebabkan oleh isu penyelewengan pensijilan baru-baru ini.

“Walaupun semua kilang Daihatsu di Jepun menggantung operasi berikutan pengumuman kami yang dibuat pada 20 Disember, kami dapat menyambung semula pengeluaran dan penghantaran beberapa kenderaan setakat semalam,” kata syarikat itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved