fbpx

Ford akhiri produksi Focus tahun depan, 3500 pekerja diberikan pampasan lumayan

2022-ford-focus-st

Seramai 3,500 orang pekerja kilang pemasangan Ford di Saarlouis, Berlin, Jerman akan diberhentikan selepas produksi model Focus tamat tahun depan.

Laman Automotive News Europe melaporkan Ford Focus merupakan satu-satunya model berenjin pembakaran dalaman yang masih lagi dipasang di kilang yang mempunyai kekuatan tenaga kerja seramai 4,500 orang.

Kesatuan pekerja IG Metall dalam satu kenyataan Rabu lepas mendedahkan kira-kira 1,000 pekerjaan akan dikekalkan selepas tahun 2025.

Malah, tidak akan ada pemberhentian secara paksa sehingga tahun 2032 di mana para pekerja akan ditawarkan dengan pampasan yang lumayan.

 

 

Joerg Koehlinger, pengurus daerah IG Metall menyebut, “Kami tidak dapat mencapai penyelesaian terbaik, jadi kami membuat keputusan untuk menggunakan pilihan kedua terbaik: menjadikan pemberhentian pekerja semahal yang mungkin untuk Ford.”

Kilang Saarlouis sebelum ini dilapor akan ditutup buat selamanya apabila Ford membuat keputusan untuk memasang kenderaan elektrik generasi baharu di Sepanyol.

Oktober lepas, pihak Ford gagal untuk mencapai persetujuan dengan pelabur berpotensi untuk menjual kilang tersebut, di mana salah satu daripada syarikat yang berminat adalah BYD.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved