fbpx

Besi penghadang jalan tak cukup kuat untuk hentikan EV sewaktu kemalangan

Screenshot 2024-02-05 at 14-03-33 EV Crash Test by UNL’s Midwest Roadside Safety Facility

Satu fakta yang harus anda tahu ialah kereta elektrik masa kini adalah jauh lebih berat jika dibandingkan dengan model sama berenjin pembakaran dalaman.

Peningkatan berat yang ketara itu dilihat mampu memberikan cabaran yang cukup besar kepada infrastruktur keselamatan jalan raya sedia ada.

Dalam satu ujian pelanggaran yang dibuat, pihak penyelidik menggunakan sebuah trak pikap Rivian R1T yang bergerak pada kelajuan 60 batu sejam (kira-kira 96 km/j).

Mereka mendapati besi penghadang standard yang dipasang itu tidak cukup kuat untuk menghalang pergerakan trak pikap elektrik tersebut.

 

 

Malah selepas pelanggaran, trak pikap tersebut masih mempunyai momentum yang cukup kuat untuk merempuh batu penghadang konkrit yang diletakkan di belakang besi tersebut.

Tahun lepas, pihak universiti itu turut menjalankan ujian pelanggaran menggunakan Tesla Model 3, dan mendapati besi penghadang itu terangkat sewaktu pelanggaran dan ‘membenarkan’ sedan itu lalu di bawahnya sebelum berhenti di belakang tembok penghadang.

Menurut laporan, beberapa ujian pelanggaran sedang dirancang untuk menguji keberkesanan Midwest Guardrail System yang mempunyai  penarafan berat sehingga 2,268 kg.

Sebagai perbandingan, sebuah sedan Mercedes-Benz EQE mempunyai berat badan 2,280 kg, trak pikap Ford F-150 Lightning pula mempunyai berat bermula dari 2,728 kg, sementara Hummer EV seberat 4.5 tan, menyamai berat sebuah trak tugas sederhana (Class 3) di Amerika Syarikat.

 

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved