fbpx

Logo ‘H’ Honda kini berwajah baharu, muncul pada EV 2026

new-h-mark-659c36e6bd0f6

Kali terakhir Honda mengemaskini logo H mereka adalah pada tahun 1981 dan logo H yang kita kenali itu bakal berubah menjadi logo baharu yang lebih minimalis.

Mereka yang rajin mengikut rapat perkembangan Honda sejak awal penubuhan syarikat itu pasti akan perasan logo baharu itu sebenarnya membawakan persamaan dengan logo pertama Honda yang muncul pada tahun 1963.

Logo H yang baharu itu bakal ditampilkan pada model-model kenderaan elektrik Honda Zero Series (0 Series).

Salah satu daripadanya ialah Honda Saloon Concept, sebuah kenderaan elektrik yang membawakan rupa luaran seperti sebuah supercar rekaan baji era 70-an dan 80-an.

Tidak seperti EV yang ada di pasaran, Saloon Concept mementingkan binaan yang lebih ringan dengan menggunakan pendekatan kejuruteraan moden, selain membawakan teknologi aerodinamik yang diperoleh daripada sukan permotoran, terutama Formula One.

Tiada sebarang hubungan mekanikal antara roda dan stereng yoke, sebaliknya ia akan menggunakan sistem steer-by-wire.

Ciri lain termasuklah pek bateri berketumpatan tinggi yang direka untuk mengurangkan kemerosotan prestasi, serta menyokong pengecasan pantas dengan anggaran pengecasan 15-80 peratus memakan masa 10 hingga 15 minit sahaja.

Menurut Honda, Saloon Concept ini merupakan model pra-tonton kenderaan elektrik (EV) yang bakal dilancarkan di Amerika Utara pada tahun 2026.

Sebuah lagi model yang diperlihatkan ialah konsep minivan Space-Hub dengan membawakan ciri seperti ruang kabin yang luas, serta penggunaan bumbung jenis kaca yang agak besar.

Namun tidak seperti Saloon, Honda tidak mendedahkan perancangan untuk menjadikan konsep Space-Hub ini menjadi model produksi sebenar.

 

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, fantastic weblog layout! How long have you ever been running a blog for?
    you made blogging look easy. The full look of your web site is wonderful,
    as neatly as the content material! You can see similar here sklep
    online

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved