fbpx

GVT, Yutong jalin kerjasama untuk operasi CKD bas EEV, EV

GVT_YUTONG_SIGNING CEREMONY_12JAN2024 – 2

GVT, yang merupakan subsidiari syarikat kumpulan GoAuto telah menandatangani perjanjian bersama Yutong Bus untuk pemasangan secara tempatan (CKD) serta pengedaran bas cekap tenaga (EEV) dan elektrik (EV) di Malaysia.

Perjanjian tersebut ditandatangani oleh Wan Ahmad Wan Omar, Pengarah Eksekutif GVT dan Michael Lu, Pengurus Wilayah, Asia Pasifik, Yutong.

Susulan perjanjian yang telah ditandatangani pada Februari 2023 yang lalu, GVT kini menambah model bas EV dan EEV dari rangkaian Yutong dengan jumlah keseluruhan sebanyak 14 model. Syarikat itu juga telah menerima pesanan sebanyak 40 unit bas EEV.

Operasi CKD bas EV dan EEV Yutong akan dijalankan di kilang pemasangan NexV Manufacturing yang terletak di Chembong, Negeri Sembilan. Ia dijangka dapat memberi penjimatan selama tiga bulan berbanding tempoh pemasangan secara tempatan yang ada sekarang yang mengambil masa empat hingga enam bulan.

Bas keluaran Yutong adalah mesra OKU dengan tempat khas yang disediakan untuk kerusi roda. Laluan masuknya serendah 230 hingga 300 cm memudahkan para penumpang untuk keluar dan masuk dari bas tersebut.

Rangkaian bas ini juga didatangkan dengan sistem stereng Bosch dan port USB untuk pemandu dan juga penumpang. Ia dikatakan boleh memecut dari 0 hingga 30 km/j dalam masa 10 saat.

Selain itu, rangkaian bas itu menggunakan bateri daripada CATL yang disejukkan dengan sistem penyejukan nitrogen yang dibangunkan oleh Yutong.

Ia juga mempunyai sistem Yutong Electric & Battery Safety Standard (YESS), sistem pemacu elektrik pintar RECTRL dan pelbagai ciri keselamatan lain seperti sistem kamera 360 darjah, sistem brek elektronik, sistem brek antikunci dan kawalan anti gelincir.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved