fbpx

Lexus RZ450e F Sport Performance 2024, SUV elektrik sporti, 100 unit sahaja, RM379 ribu di Jepun

Lexus RZ450e F Sport Performance 05

Lexus cuba untuk mencuri sedikit perhatian di dalam pasaran SUV elektrik berprestasi tinggi dengan memperkenalkan model khas RZ450e F Sport Performance.

Ia sebenarnya merupakan versi produksi sebenar kepada model RZ Sport Concept yang telah diperlihatkan sebelum ini di Tokyo Auto Salon 2023.

 

 

Lexus menggunakan khidmat kepakaran daripada juruterbang aerobatik Yoshihide Muroya untuk membangunkan sehingga 17 komponen aerodinamik pada model RZ450e ini.

Antaranya ialah sayap gentian karbon, diikuti dengan komponen turning vane pada bahagian sisi yang menggunakan teknologi aerodinamik pada pesawat.

Selain daripada itu, RZ450e ini juga turut mendapat hud, bumbung, serta spoiler depan dan belakang yang turut diperbuat daripada bahan gentian karbon.

 

 

Aspek pemanduan pula menggunakan khidmat pelumba Masahiro Sasaki di mana sistem gantungan SUV ini telah ditala semula, sebelum keempat-empat sudut dipasangkan dengan rim aluminium ENKEI bersaiz 21 inci.

Lexus menggunakan gandingan warna hitam, perak putih yang digelar Hakugin, serta aksen berwarna biru untuk bahagian luar.

 

 

Sementara ruang kabin pula membawakan gandingan warna hitam dan biru pada bahagian papan pemuka, tempat duduk balutan Ultrasuede, roda stereng balutan kulit sintetik, pedal sports aluminium dan scuff plate F Sport Performance.

Di Jepun, Lexus RZ450e didatangkan dengan tetapan dua motor elektrik, setiap satu menghasilkan 204 PS/266 Nm (depan) dan 109 PS/169 Nm (belakang), serta pek bateri berkapasiti 71.4 kWh.

Harga bermula dari 11,800,000 yen (RM379,132) di mana hanya 100 unit sahaja RZ450e F Sport Performance yang akan diproduksikan.

Setiap pembeli yang layak akan diberitahu oleh pengedar masing-masing pada 22 Februari 2024.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved