fbpx

Konvoi EV Hyundai Ioniq 5 tamatkan jelajah ASEAN – 3,197km dalam 11 hari

hyundai ioniq 5 asean tour 01

SELEPAS 11 hari dan 3,197km, konvoi Hyundai Ioniq 5 akhirnya berjaya menamatkan jelajah sifar emisi mereka di rantau ASEAN.

Mereka memulakan perjalanan di Singapura, kemudian melalui Malaysia, Thailand, Kemboja, dan tamat di Ho Chi Minh City, Vietnam pada 30 November 2023.

Ekspedisi ini menjadi jelajah kereta elektrik (EV) dengan paling banyak negara dilalui dalam ASEAN. Malah jarak keseluruhan 3,197km itu juga adalah tambahan 446km dari perkiraan asal.

Jelajah ini bertujuan mempamerkan kebolehan Ioniq 5 untuk perjalanan jarak jauh dan sifat mesra alamnya, terutamanya di rantau EV yang masih ragu-ragu dengan kemampuan EV.

Sebagai tambahan, Hyundai Ioniq 5 juga menunjukkan penjimatan kos, dengan hanya USD116 (RM537.60) setiap untuk keseluruhan perjalanan. Ini secara purata adalah dua kali lebih jimat berbanding perbelanjaan petrol kereta ICE biasa.

Youngtack Lee, Presiden Hyundai Motor ASEAN berkata: “Dedikasi kami dalam menjadikan EV lebih mudah diakses sebagai solusi kenderaan bersih telah berjaya membuat anjakan ke hadapan.

“Dengan kejayaan jelajah Ioniq 5 ini, kami teruja untuk menggiatkan lagi inovasi kami dalam mengembangkan infrastruktur dan ekosistem EV di rantau ini.

“Jelajah ini mungkin telah berakhir, tetapi keterujaan elektrifikasi baru sahaja bermula,” tambahnya.

Konvoi Hyundai Ioniq 5 ini terdiri dari lima kereta, dua daripadanya dikeluarkan di Indonesia dan tiga lagi di Singapura.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved