fbpx

Stellantis, Ample lancar perkhidmatan kongsi EV, bateri mudah tukar dalam lima minit

fiat-500e-on-ample-battery-swap-station

Stellantis telah bekerjasama dengan sebuah syarikat pemula dari California, Ample untuk melancarkan armada perkongsian kereta yang dilengkapi dengan teknologi penukaran bateri.

Untuk permulaan, sebanyak 100 buah unit kereta elektrik (EV) Fiat 500e akan diletakkan di bawah perkhidmatan perkongsian kenderaan Stellantis Free2move, di mana setiap satu akan dilengkapi dengan teknologi penukaran bateri modular yang boleh ditukar dalam masa lima minit.

Ia bakal dilancarkan buat pertama kali di Madrid, Sepanyol pada tahun 2024 di mana Ample sudah pun bertapak di situ.

Apa yang menarik berkenaan program ini ialah keupayaan untuk disesuaikan mengikut keperluan pemandu, sama ada untuk pemanduan jarak dekat atau jarak jauh.

Ini bermakna, jika pemandu mahu bergerak di dalam bandar sahaja, modul bateri berkapasiti kecil akan dipasang pada kereta tersebut, dan sebaliknya untuk pemanduan jarak jauh pada hujung minggu.

Teknologi penukaran bateri Ample ini membuat kemunculan pada tahun 2021 di California, di mana tempoh penukaran bateri yang telah siap dicas sepenuhnya memakan masa kira-kira 10 minit.

Namun begitu, Ample telah menambahbaik teknologi sedia ada pada tahun ini, di mana tempoh menunggu berjaya disingkatkan kepada lima minit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved