fbpx

Toyota Sport Crossover Concept dibangunkan bersama BYD, akan dijual pada 2025

Toyota Crossover Concept 02

DI samping Urban SUV Concept, Toyota turut memperkenalkan Sport Crossover Concept buat pertama kali di Eropah semasa acara Kenshiki Toyota di Brussels, Belgium.

Apa yang menarik, kereta konsep ini telah pun membuat kemunculan di Auto Shanghai pada April lalu namun dengan nama bZ Sport Crossover Concept.

Bakal memasuki pasaran Eropah pada 2025, Sport Crossover Concept tampil sporty dengan bentuk fastback yang dilengkapkan lagi dengan bumbung yang rendah serta garisan-garisan yang tajam di seluruh badan.

Sudah tentu, seperti model-model Toyota yang terkini, model ini mempunyai rekaan lampu ala hammerhead shark pada bahagian hadapan. Bahagian belakang pula menampilkan bar lampu yang merentangi sepenuhnya tailgate dan dapra belakang.

Gambar ruang dalaman tidak didedahkan namun menurut Toyota, ia mempunyai “but yang besar” dan “ruang kaki belakang yang luas.”

Sport Crossover Concept juga dibangunkan untuk pasaran Eropah dan China oleh BYD Toyota EV Technology Co. Ltd. (BTET), sebuah usaha sama yang ditubuhkan di China oleh Toyota dan BYD. Adakah ini bermakna yang model EV itu akan menggunakan teknologi BYD seperti bateri Blade dan sebagainya?

Di Eropah, Toyota merancang untuk melancarkan enam kenderaan elektrik bateri (BEV) menjelang 2026. Ini bagi membantu Toyota Motor Europe mencapai sasarannya untuk menjual kenderaan emisi sifar sahaja menjelang 2025 dan neutraliti karbon menjelang 2040.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved