fbpx

EV tidak boleh diharap berbanding kereta ICE – kajian Consumer Reports

EV-Charger-Close-Up-scaled

Kajian terbaharu oleh Consumer Reports’ 2024 mendapati kenderaan elektrik (EV) adalah kurang dipercayai jika dibandingkan dengan kereta berenjin pembakaran dalaman (ICE).

Consumer Reports mengumpulkan data daripada lebih 330,000 unit kenderaan dari tahun 2000 hingga 2024, menunjukkan secara purata EV 79 peratus tidak boleh diharap berbanding kereta ICE, walaupun memiliki rekaan sistem pacuan yang lebih ringkas.

Kereta plug-in hybrid (PHEV) pula mempunyai 146 peratus lebih banyak masalah jika dibandingkan dengan kereta ICE.

Menariknya, kereta hibrid biasa mencatatkan 26 peratus kurang bermasalah berbanding kereta ICE.

Menurut CR, kebanyakan pembeli terawal perlu berdepan dengan pelbagai masalah disebabkan oleh penggunaan teknologi baharu sehinggalah masalah tersebut diselesaikan.

Merujuk perkara yang sama, Jake Fisher selaku Pengarah Kanan bahagian Auto Testing CR turut mencadangkan pembeli supaya mendapatkan Tesla Model 3 yang terkini berbanding Cybertruck.

Ini kerana disebabkan Tesla Model 3 sudah diproduksikan bertahun-tahun lamanya, kebanyakan kelemahan pengeluaran telah pun diperbaiki dan diselesaikan.

Sebaliknya, Cybertruck merupakan sebuah kenderaan serba baharu, bermakna ia akan banyak ‘menimbulkan masalah’ saat ia mula dijual kelak.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved