fbpx

Rimac Nevera capai kelajuan 275.74 km/j… secara mengundur!

Photo by www.dennisnoten.com

TAHUN 2023 menyaksikan Rimac mencatat 23 rekod dunia, termasuk pecutan 0-400-0 km/j terpantas pada Mei lalu. Bagaimanapun, rekod itu tidak bertahan lama apabila ia dirampas oleh Koenigsegg Regera sebulan selepas itu.

Kini, pengeluar kenderaan elektrik itu kembali dengan satu lagi rekod yang secara tidak langsung menempa nama mereka dalam Guinness World Record.

Rekod terbaru ini boleh dikatakan agak unik kerana secara asasnya ia masih melibatkan prestasi pecutan namun dalam keadaan mengundur.

Ya, percaya atau tidak, Rimac Nevera kini muncul sebagai pemegang rekod kelajuan mengundur tertinggi dunia dengan catatan 275.74 km/j! Pencapaian luar biasa ini dilakukan di litar ujian Automotive Testing Papenburg di Jerman.

Tidak seperti kereta biasa atau sesetengah kereta elektrik, trenkuasa Nevera tidak mempunyai sebarang gear. Jentera ini dilengkapi dengan empat motor individual yang akan memusingkan roda ke hadapan atau belakang.

Ini bermakna trenkuasa yang membolehkan Nevera memecut dari 0-100 bsj (160 km/j) dalam 3.21 saat atau 0-200 bsj (321 km/j) dalam kurang 11 saat ke hadapan, boleh melakukan perkara yang sama dalam keadaan mengundur.

Untuk makluman, Nevera mempunyai kuasa keseluruhan berjumlah 1,914 PS dan 2,360 Nm tork.

Matija Renic, ketua jurutera di Rimac Bugatti berkata semasa proses pembangunan Nevera, mereka menyedari bahawa kereta itu boleh menjadi kereta terpantas dalam keadaan mengundur, namun hanya mentertawakannya.

“Lagi pun, aerodinamik, penyejukan dan kestabilan Nevera tidak direka untuk bergerak secara mengundur pada kelajuan tinggi. Namun kemudian, kami berfikir bahawa ia seronok untuk dicuba.

“Simulasi menunjukkan bahawa kami boleh mencapai lebih daripada 150 bsj (241 km/j) tetapi kami tidak tahu betapa stabilnya ia – kami memasuki wilayah yang belum diterokai,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved