Arkib Kategori: MALAYSIA

CAM Kingo kini di Malaysia, van automatik 6-kelajuan pertama, enjin Euro 5, sehingga 18 tempat duduk

CAM Kingo diperkenalkan untuk pasaran Malaysia dengan versi terbaharu iaitu 6AT. Dibawa masuk oleh R&A Marketing iaitu anak syarikat Sendok Group, van itu dilancarkan di acara Malaysia Commercial Vehicle Expo 2024 (MCVE 2024).

Selain kotak gear automatik 6-kelajuan yang dikatakan pertama dalam kelasnya, CAM Kingo 6AT juga menampilkan enjin diesel Euro 5 2.5-liter turbodiesel yang menjana 145hp dan 400Nm tork, lebih tinggi berbanding 350Nm pada versi sebelumnya.

Enjin Kingo 6AT ini juga dikatakan mempunyai sela masa servis 20,000km, bermakna ia tidak perlu diservis terlalu kerap seperti van-van lain dalam pasaran ini. Jaminan pula ialah enam tahun atau 200,000km, yang mana dahulu.

Kotak gear automatik 6-kelajuan pada Kingo baharu ini didatangkan dengan tiga mod; automatik, manual, dan sport. Ia juga mempunyai logik khas untuk pertukaran gear lancar, selain bantuan kawalan suhu tinggi dan rendah, serta kawalan naik/turun bukit.

Brek adalah cakera di depan, dan dram di belakang, berserta ABS dan EBD. Van ini dilengkapi rim 16-inci dengan tayar 215/75.

CAM Kingo 6AT baharu ini boleh didapati dalam dua konfigurasi iaitu 15 dan 18 tempat duduk. Setiap tempat duduk mendapat tali pinggang keledar tiga-poin, dan setiap baris mempunyai soket USB dan corong penghawa dingin.

Ciri standard luaran termasuklah cermin sisi berkuasa dengan lampu belok LED, lampu depan projektor dengan DRL, lampu kabus, lampu brek ketiga posisi tinggi, dan cermin belakang dengan fungsi penghilang wap.

Kelengkapan dalaman lain pula terdiri dari paparan skrin infotainmen 10-inci dengan Bluetooth dan USB, enam pembesar suara, kamera undur, dan pengesan undur.

CAM Kingo 6AT baharu dijual pada harga RM144,800 untuk 15 tempat duduk dan RM164,800 untuk 18 tempat duduk.

Yamaha MT-25 kini ditawarkan dalam warna lebih ganas, harga naik RM1,000

HONG Leong Yamaha Motor (HLYM) mengumumkan bahawa Yamaha MT-25 telah mendapat dua pilihan warna baharu untuk tahun 2024 iaitu Midnight Black dan Midnight Cyan.

Menurut HLYM, MT-25 kini dijual pada harga RM23,998, iaitu RM1,000 lebih tinggi berbanding harga jualan sebelum ini.

Tiada sebarang perubahan dari segi spesifikasi, bermakna motosikal ini masih dikuasakan oleh enjin DOHC dua silinder selari bersesaran 249 cc yang menghasilkan 35.5 hp pada 12,000 rpm dan 22.6 Nm pada 10,000 rpm.

Ia dilengkapi dengan sistem suspensi yang terdiri daripada fork teleskopik terbalik di depan dan lengan ayun di belakang.

Sistem brek pula merangkumi cakera depan dan belakang, manakala tayar yang digunakan adalah bersaiz 110/70 di depan dan 140/40 di belakang.

Untuk pengetahuan, MT-25 mempunyai dimensi 2,090 mm panjang, 755 mm lebar, dan 1,070 mm tinggi. Tempat duduknya pula setinggi 780 mm, manakala kelegaan tanah adalah 160 mm.

Ia juga mempunyai tangki bahan api berkapasiti 14 liter, dengan berat keseluruhan sekitar 167 kg termasuk cecair.

Pro-Net perluas rangkaian pengecasan di seluruh negara, kini ada 36 ruang pengecas

PRO-NET, pengedar rasmi kenderaan smart di Malaysia, telah mengembangkan lagi rangkaian infrastruktur pengecasannya bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat terhadap Kenderaan Tenaga Baharu (NEV).

Sejak memperkenalkan pengecas DC di ibu pejabat Proton pada Oktober tahun lalu, Pro-Net telah mengambil langkah proaktif dalam memperluas infrastruktur pengecasannya KE seluruh pengedar Proton Edar.

Dengan kerjasama Gentari, syarikat itu telah berjaya membuka enam pengecas DC, dengan jumlah keseluruhan 12 ruang pengecas dengan setiap satunya dilengkapi dengan dua nozel. Ia melibatkan unit pengecas 50 kW, 100 kW, dan 120 kW, serta tiga unit pengecas 60 kW.

Sementara itu, pemasangan lima pengecas DC dan 13 pengecas AC telah meningkatkan jumlah keseluruhan pengecas kepada 22 ruang pengecas.

Pro-Net juga bersedia meluaskan kehadirannya dalam perancangan yang akan datang untuk memperkenalkan infrastruktur pengecasan tambahan sebagai sebahagian daripada rangkaian pembangunan pengedar di Sabah.

Pada masa kini, lebih 70% daripada stesen pengecasan awam boleh diakses melalui Aplikasi Hello smart, hasil usaha kerjasama strategik dengan chargEV, JomCharge, dan Gentari.

Aplikasi Hello smart mengakses pengguna ke rangkaian stesen, termasuk status penggunaan stesen dan dapat memulakan sesi pengecasan dengan mudah.

Sime Darby Auto Hyundai buka bilik pameran Balakong

Sime Darby Auto Hyundai memperluaskan lagi kehadirannya di Lembah Klang dengan pembukaan bilik pameran baharu di Balakong bagi memenuhi keperluan pelanggan di sekitar kawasan itu dan Cheras.

Outlet itu mempunyai 2.5 tingkat (termasuk mezzanine) dan dibina di atas kawasan berkeluasan 7,200 kaki persegi. Ia merangkumi pejabat di tingkat atas, serta bilik pameran, lounge dan ruang rundingan di tingkat bawah.

Bukan itu sahaja, premis itu juga dilengkapi dengan pengecas AC berkapasiti 11 kW untuk kemudahan pemilik kenderaan elektrik (EV).

Joey Lin, Pengarah Urusan Hyundai-Sime Darby Motors berkata cawangan baharu itu memenuhi satu peranan penting dalam mengukuhkan liputan syarikat itu di Lembah Klang.

“Kami komited untuk melayani pelanggan tempatan dengan standard profesionalisme tertinggi, perhatian dan penjagaan peribadi, dan untuk mempamerkan mobiliti bertaraf dunia terbaik yang ditawarkan oleh Hyundai,” tambah beliau.

Sime Darby Auto Hyundai Balakong terletak di 47 Jalan Tengah, Cheras Selatan 118, Cheras. Ia beroperasi dari 8.30 pagi hingga 6 petang dari Isnin hingga Sabtu, dan dari 10 pagi hingga 6 petang pada Ahad dan cuti umum.

Harga rasmi Mercedes-Benz C350e diumumkan – RM338,888

MERCEDES-Benz Malaysia telah mengumumkan harga jualan rasmi bagi Mercedes-Benz C350e yang dipertontonkan buat pertama kali pada Februari lalu.

Dipasang secara tempatan di Pekan, Pahang, C350e dijual pada harga RM338,888 atas jalan tidak termasuk insuran. Ia lebih rendah berbanding harga anggaran yang dilaporkan sebelum ini iaitu RM355,000.

Untuk pengetahuan, model ini menggantikan C300 AMG Line yang dilancarkan bersama dengan C200 Avantgarde pada 2022.

Ia dikuasakan oleh enjin petrol 2.0-liter empat silinder yang menghasilkan 204 hp pada 6,100 rpm dan 320 Nm dari 2,000 hingga 4,000 rpm.

Enjin itu dibantu oleh sebuah motor elektrik yang menjana 95 kW dan 440 Nm, memberikan sedan ini kuasa keseluruhan sebanyak 313 hp dan 550 Nm.

Dengan transmisi 9G-Tronic yang memacu roda belakang, C350e boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 6.1 saat dan mencapai kelajuan maksimum 245 km/j.

Bateri berkapasiti 25.4 kWj yang dibangunkan sendiri oleh Mercedes-Benz membolehkan sedan ini dipandu sejauh 117 km dan mencapai kelajuan maksimum 140 km/j dengan kuasa elektrik sahaja. Bateri berkenaan mengambil masa dua jam untuk penuh menggunakan pengecas AC berkapasiti 11 kW.

Untuk bahagian luaran, C350e menampilkan pakej penggayaan AMG Line, rim aloi AMG berukuran 18 inci dan Night Package yang mengandungi elemen-elemen hitam berkilat seperti apron hadapan, bingkai tingkap dan cermin sisi.

Varian ini didatangkan standard dengan lampu Digital Light dengan Adaptive Highbeam Assist Plus, bumbung suria panoramik dan sistem pencahayaan ambien.

Di dalam, anda akan menemui trim AMG Line, stereng sport yang dibalut kulit Nappa, karpet kaki AMG, dan tempat duduk sport yang dibalut upholsteri kulit Artico dalam warna hitam.

Sistem infohibur MBUX terdiri daripada panel instrumen digital berukuran 12.3 inci, skrin sentuh 11.9 inci yang dihalakan 6 darjah ke arah pemandu dan pengecas wayarles.

Sistem keselamatan pula terdiri daripada kamera 360 darjah, Blind Spot Assist, Active Brake Assist, Active Parking Assist dengan Parktronic, Guard 360° dan Pedestrian Protection.

Tuah wanita muda, beli Proton Saga 1.3 AT dapat bawa pulang S70 Flagship!

EON Berhad, sebuah syarikat subsidiari DRB-Hicom Berhad telah mengumumkan senarai pemenang cabutan bertuah peraduan EON & Sahabat Autofest 2024, serentak dengan sambutan rumah terbuka yang berlangsung di ibu pejabat EON di Glenmarie.

Pemenang hadiah utama, Siti Khairunadia Mohd Sharifuddin Paloh dari Johor Bahru berjaya membawa pulang sebuah Proton S70 Flagship.

Wanita berusia 21 tahun itu membeli sebuah Proton Saga 1.3 Automatic Standard sepanjang tempoh tiga hari Autofest berlangsung yang diadakan dari 1 hingga 3 Mac 2024, dan membiayai pembeliannya menerusi platform digital EON.

 

Empat lagi pemenang cabutan bertuah masing-masing membawa pulang hadiah berupa Dyson Vacuum Cleaner dan iPad, dengan nilai hadiah keseluruhan berjumlah RM100,000.

Dalam ucapannya, Akkbar Danial mengumumkan sepanjang EON & Sahabat Autofest 2024 berlangsung, pihaknya telah berjaya mencatatkan jualan melebihi 650 unit, atau 30 peratus lebih tinggi berbanding sasaran awal.

Acara EON & Sahabat Autofest 2024 menghimpunkan pelbagai jenama motosikal dan kereta di bawah satu bumbung, seperti Proton, Mitsubishi, Audi, Volkswagen, smart, Isuzu, Daihatsu, Honda, Modenas dan Kawasaki.

 

JPJ sahkan Bjak tiada kelulusan jalankan urus niaga pembaharuan cukai jalan

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia dalam satu kenyataan mengesahkan BJAK Sdn Bhd (Bjak) tidak mempunyai kelulusan untuk menjalankan urus niaga pembaharuan cukai jalan.

JPJ menjelaskan, pihak Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) tidak pernah memberikan kelulusan kepada Bjak untuk menjalankan perkhidmatan urus niaga yang dimaksudkan itu.

Pihaknya juga dikatakan telah menerima beberapa aduan daripada orang ramai berhubung masalah pembaharuan cukai jalan.

Antaranya ialah tempoh sah laku cukai jalan yang tidak dikemas kini walaupun pembaharuan cukai jalan telah dilaksanakan.

Pihak JPJ juga ingin memaklumkan kenyataan yang dipaparkan oleh pihak Bjak dalam laman sesawang mereka iaitu “Pembaharuan roadtax secara dalam talian di Bjak telah diaudit, disah dan diluluskan oleh JPJ” adalah tidak benar dan mengelirukan orang awam.

Tambahnya, tiada sebarang integrasi antara sistem MySIKAP JPJ dengan sistem yang digunakan oleh pihak Bjak.

JPJ turut menggalakkan orang ramai menjalankan urus niaga pembaharuan cukai jalan menerusi saluran yang disahkan, seperti kaunter dan kiosk JPJ, kaunter bergerak JPJ Mobile, aplikasi MyJPJ, dan platform rakan niaga JPJ seperti Pos Malaysia, MyEG dan PUSPAKOM.

Ducati ‘We Ride As One’ berjaya kumpul 300 pemilik Ducati di Malaysia

Program We Ride As One anjuran Ducati bagi tahun 2024 berlangsung meriah dengan lebih 300 pemilik Ducati berjaya dikumpulkan. 

Acara bermula di Ducati Sungai Buloh sebagai venue permulaan yang menyaksikan pemilik pelbagai motosikal Ducati termasuk Panigale, Mutlistrada, Hypermotard, Monster dan Ducati Scrambler berkumpul.

Peserta memulakan perjalanan dari Ducati Sungai Buloh ke Putrajaya Lake Club pada Sabtu dan menyelusuri laluan dan landskap yang indah. 

Seramai 300 motosikal terlebih berkonvoi ke tiga lokasi utama yang merangkumi Jambatan Seri Gemilang, Jambatan Seri Saujana sebelum berakhir di Kelab Tasik Putrajaya di mana kesemua Ducatisti berpeluang meramah mesra dan menikmati makan tengah hari. 

Perodua mahu perluas pasaran eksport Alza dan Axia ke Brunei, sasar kenaikan jualan pasaran asing 79 peratus

PERODUA pada 3 Mei lepas  telah memperkenalkan Alza AV dan H serta Axia AV dan G ke Brunei dengan sasaran jualan masing-masing sebanyak 120 unit serta 40 unit.

Syarikat itu juga akan meningkatkan jualan eksport tahun ini sebanyak 79 peratus kepada 1,960 unit berbanding 1,094 unit pada tahun 2023. Ini berikutan sasaran yang dibuat oleh syarikat kereta kompak itu untuk meluaskan pasaran luar negaranya.

Di samping itu, Perodua turut mengeksport model Bezza 1.0L G ke Brunei dengan jangkaan jualan sebanyak 300 unit, menjadikan jumlah sasaran keseluruhan jualan tahun 2024 di negara berkenaan sebanyak 460 unit.

Pada tahun 2023, Perodua telah mencatat jualan sebanyak 300 unit Bezza 1.0L G ke Brunei, menjadikannya pasaran eksport terbesar syarikat berkenaan pada tahun lalu.

“Kami menjangkakan tahun 2024 akan menjadi tahun pertama pengembangan pasaran eksport kami kerana kami kini berada di tahap yang mana ekosistem automotif Malaysia sudah mampu untuk memenuhi permintaan yang kian meningkat terhadap kenderaan kami, sama ada di dalam mahupun di luar negara,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad.

Beliau menjangka pertumbuhan yang berterusan di dalam pasaran eksport Perodua berikutan pengembangan agresif yang dijalankan oleh syarikat berkenaan di dalam operasinya di samping keupayaan pengeluaran para pembekalnya.

“Brunei adalah pasaran eksport pertama dipilih bagi tujuan pengembangan operasi tanpa menjejaskan peruntukan domestik kenderaan kami.

“Malah, kami telah berjaya mengurangkan tempoh menunggu untuk semua model popular kami dan mempunyai stok tersedia bagi sesetengah model kenderaan.

“Di samping itu, sasaran kami untuk meningkatkan pasaran eksport juga akan memberikan peluang yang lebih besar kepada para pembekal kami untuk turut sama meningkatkan jumlah jualan mereka selaras dengan keperluan bagi komponen alat ganti,” kata Dato’ Sri Zainal.

Berikut adalah harga model-model Perodua yang dijual di Brunei:

Alza AV – B$30,900 (RM108,510)
Alza H – B$27,900 (RM97,975)
Axia AV – B$21,900 (76,905)
Axia G – B$17,900 (RM62,859)
Bezza 1.0L G – B$16,900 (RM59,347)

Kesemua harga yang disenaraikan adalah termasuk cukai jalan dan insurans.

Jualan Proton meningkat 17.1% pada April

PROTON telah mengumumkan prestasi jualannya untuk bulan April 2023, yang menyaksikan pengeluar kereta nasional itu merekodkan jualan sebanyak 11,025 unit untuk pasaran domestik dan eksport.

Angka tersebut menunjukkan peningkatan sebanyak 17.1% berbanding 9,415 unit yang dicapai pada April tahun lalu.

Selain itu, jualan bagi empat bulan pertama tahun 2024 juga meningkat kepada 50,175 unit, lebih tinggi daripada 49,702 unit yang terjual dari Januari hingga April 2023.

Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) bagi pasaran automotif Malaysia juga meningkat kepada anggaran 59,100 unit untuk tempoh yang sama, dengan jumlah kumulatif sebanyak 261,345 unit bagi tahun ini.

Pegangan pasaran Proton dianggarkan pada 18.7% pada bulan April, manakala pegangan pasaran dalam tahun ini dijangka pada 19.2%, mengekalkan kedudukan kedua dalam tangga jualan automotif negara.

Menurut Proton, X50 mencapai jualan sebanyak 1,642 unit pada bulan April, sekali gus membolehkan model itu mendahului semula jualan SUV segmen B.

 

Sementara itu, S70 terus menerajui jualan sedan segmen C dengan 1,635 unit terjual pada bulan lalu. Ini melonjakkan jualan kumulatif sedan itu kepada 7,463 unit.

Saga pula kekal sebagai model Proton terlaris dengan merekodkan jualan sebanyak 5,031 unit pada April, dengan jualan awal tahun sehingga kini meningkat 8.8% kepada 23,278 unit.

X70 mencapai 552 unit, manakala Persona dan X90 masing-masing mencatatkan jualan sebanyak 1,429 unit dan 312 unit. Iriz menambah 424 unit kepada jumlah jualan April.

“Penurunan dalam jualan automotif pada bulan April, di mana TIV menyusut sebanyak 16.8% berbanding Mac
2024, mungkin disebabkan oleh tempoh cuti panjang sambutan Hari Raya Aidilfitri, di mana OEM, pengedar, dan
pengusaha dalam ekosistem automotif tempatan lain tidak beroperasi sempena cuti,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Edar.

Jualan eksport pula menyaksikan peningkatan sebanyak 38.5% kepada 835 unit berbanding 603 unit yang didaftarkan dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Mendahului carta jualan eksport adalah Saga dengan 427 unit terjual sejak awal tahun, diikuti dengan X50 dengan 176 unit dan S70 dengan 89 unit dalam pasaran eksport tunggalnya iaitu Brunei.

Chery Malaysia kenal pasti punca gandar belakang Omoda 5 patah

CHERY Auto Malaysia telah mengeluarkan satu lagi kenyataan mengenai isu gandar patah yang melibatkan sebuah Chery Omoda 5 yang tular baru-baru ini.

Selepas melancarkan kempen panggilan semula melibatkan 600 unit Omoda 5, syarikat itu mengumumkan bahawa ia sedang bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan untuk memastikan pembetulan semua kenderaan yang terjejas mematuhi standard keselamatan tertinggi.

Dalam kenyataan itu, Naib Presiden Chery Auto Malaysia menjelaskan bahawa pihaknya juga telah mengadakan pertemuan dengan kementerian berkenaan untuk memberikan penjelasan status serta punca kejadian tersebut.

Berikutan siasatan menyeluruh, pihak vendor melaporkan bahawa masalah tersebut disebabkan oleh naik taraf fasiliti di mana muncung mesin kimpalan automatik yang haus digantikan dengan muncung baharu.

“Penggantian muncung kimpalan baharu itu telah menyebabkan salah kalibrasi pada kelengkapan tersebut,” jelas Lee.

Kesan daripada itu, Chery Auto Malaysia mendapati bahawa terdapat sebanyak 60 unit Omoda 5 yang dikeluarkan pada 15 Ogos 2023, dilengkapi dengan bahagian yang bermasalah itu.

Syarikat itu mengambil langkah berjaga-jaga dengan memanggil semula dan memeriksa gandar belakang Omoda 5 yang dikilangkan antara 14 hingga 17 Ogos 2023, berjumlah 600 unit semuanya.

“Chery Auto Malaysia memandang serius perkara ini kerana keselamatan pelanggan adalah keutamaan kami. Kami sedang dalam proses menghubungi pelanggan Nombor Pengenalan Kenderaan (VIN) yang terjejas untuk meminta mereka membawa kenderaan mereka ke pusat servis sah kami untuk pemeriksaan terperinci.” kata Lee.

Bukan itu sahaja, Chery juga telah melancarkan laman web khusus di mana pelanggan boleh mengesahkan sama ada kereta mereka terkesan atau tidak dengan hanya memasukkan VIN.

Setakat 3 Mei 2024, Chery telah menghubungi 32 daripada 60 pemilik yang terjejas. Syarikat itu juga mengesahkan bahawa model lain tidak terjejas.

Untuk pertanyaan, hubungi Talian Khidmat Pelanggan Chery Malaysia di +603 – 2771 7070 (Isnin hingga Jumaat, 8:30 pagi hingga 5:30 petang).

Kia EV9 dilancarkan di Malaysia – 2 varian, harga dari RM370k

PENGEDAR rasmi Kia iaitu Dinamikjaya Motors telah melancarkan kenderaan elektrik ketiganya untuk pasaran Malaysia iaitu Kia EV9.

SUV itu boleh didapati dalam dua varian iaitu GT-Line AWD 6 tempat duduk dan GT-Line 7 tempat duduk, masing-masing dijual pada harga RM369,668 dan RM374,668.

Kedua-dua varian menampilkan konfigurasi motor elektrik berkembar yang menghasilkan 380 hp dan 700 Nm, membolehkan ia mencapai kelajuan maksimum 200 km/j.

Spesifikasi bateri juga sama iaitu bateri litium ion berkapasiti 99.8 kWj yang menawarkan jarak pandu sejauh 505 km dengan satu cas penuh.

Untuk pengecasan, EV9 dilengkapi dengan ciri pengecasan pantas DC sehingga 350 kW yang membolehkan bateri dicas dari 10% hingga 80% dalam masa 24 minit. Ia juga menyokong pengecasan AC 11 kW yang memerlukan 10.5 jam untuk pengecasan penuh.

EV9 merupakan model kedua Kia yang dibina menggunakan Electric Global Modular Platform (E-GMP) selepas EV6. Ia mempunyai ukuran panjang 5,015 mm, lebar 1,980 mm, tinggi 1,780 mm dan jarak roda 3,100 mm.

Rekaan luarannya diserlahkan menerusi Digital Tiger Face yang menampilkan Digital Pattern Lighting Grille, lampu LED menegak dengan lampu-lampu berbentuk kiub, serta lampu nyalaan siang Star Map pada bahagian belakang. Rim didatangkan dalam saiz 21 inci untuk kedua-dua varian.

Di dalam, terdapat papan pemuka panoramik terapung yang menempatkan dua skrin, masing-masing berukuran 12.3 inci, serta sebuah lagi paparan segmen berukuran lima inci yang membolehkan pemandu mengakses semua fungsi kenderaan.

Bukan itu sahaja, terdapat juga dua skrin kecil pada panel pintu kiri dan kanan yang memaparkan imej dari kamera sisi.

Ciri-ciri lain yang turut disertakan termasuk Apple CarPlay, Android Auto, pengecas wayarles, port pengecas USB-C di hadapan, tengah dan belakang, pencahayaan ambien dan sistem audio Meridian dengan 14 pembesar suara.

Dengan sistem pengecasan Integrated Charging Control Unit (ICCU) yang fleksibel, EV9 juga mempunyai fungsi Vehicel-to-Load (V2L) yang boleh membekalkan tenaga sehingga 3.6 kWj untuk mengecas pelbagai peralatan elektronik.

Turut disertakan adalah ADAS yang merangkumi ciri-ciri seperti High Beam Assist (HBA), Parking Collision-Avoidance Assist (PCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear Cross-Traffic Collision Assist (RCCA), Blind-Spot View Monitor (BVM), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW), Forward Collision-Avoidance Assist (FCA2), Lane Following Assist (LFA2) dan Smart Cruise Control (SCC).

EV9 diimport sepenuh dari Korea Selatan dan boleh didapati dalam lima warna iaitu Ocean Blue, Snow White Pearl, Pebble Grey, Aurora Black Pearl dan Iceberg Green.

Ia didatangkan dengan waranti pengeluar untuk lima tahun/150,000 km dan waranti bateri untuk lapan tahun/160,000 km.

BYD Atto 3 dikemas kini untuk 2024 – Logo belakang baharu, RM149,800

BYD Atto 3 boleh dikatakan sebuah model elektrik (EV) yang masih baharu dalam pasaran. Tetapi Sime Darby Motors selaku pengedar rasmi telah memperkenalkan BYD Atto 3 2024 yang dikemas kini.

Antara pembaharuan bagi Atto 3 ini adalah dari segi rupa luarannya. SUV EV ini mendapat grafik hitam baharu pada tiang-D, dan logo BYD di belakang yang menggantikan tulisan “BUILD YOUR DREAMS” sebelum ini.

Kemudian, bahagian kabinnya boleh dipilih dengan dua tema warna iaitu Black-Dark Blue atau Dark Blue-Light Grey, mengikut selera anda. Terdapat juga tambahan warna badan Cosmos Black baharu, selain warna sedia ada.

Untuk aspek teknologi pula, BYD Atto 3 2024 dilengkapi pengecas tanpa-wayar dan skrin lebih besar 15.6-inci (sebelum ini 12.8-inci) yang masih boleh diputar. Sambungan Android Auto dan Apple Carplay masih ditawarkan seperti biasa.

Tiada perubahan untuk sistem janaan kuasa. Bermakna Atto 3 masih dipacu motor elektrik di depan dengan output 201hp dan 310Nm, cukup untuk pecutan 0-100km/j dalam 7.9 saat.

Motor elektrik ini mendapat kuasanya dari bateri LFP (lithiup iron phosphate) yang memberikannya jarak pemanduan 345km (kitaran WLTP).

BYD Atto 3 menyokong pengecasan AC 7kW dan DC sehingga 70kW, selain fungsi V2L.

EV ini ditawarkan hanya dalam satu varian untuk 2024, dengan harga RM149,800. Anda juga boleh memilih tiga pakej jaminan antara 6-tahun/150,000km hingga 8-tahun/150,000km.

Mercedes-Benz CLE 300 4Matic Coupe dijual pada harga RM518,888

MERCEDES-Benz Malaysia telah mengumumkan harga rasmi bagi CLE 300 4Matic Coupe iaitu RM518,888 (OTR, tidak termasuk insurans, dengan cukai jualan 10%).

Apa yang menarik, harga ini sedikit lebih rendah berbanding harga anggaran yang diumumkan pada awal April lalu iaitu RM526,000.

CLE secara asasnya adalah pengganti kepada C-Class Coupe dan E-Class Coupe yang ditawarkan sebelum ini. Ia lebih besar berbanding C-Class Coupe, dengan ukuran panjang 4,850 mm, lebar 1,860 mm, tinggi 1,428 mm, dengan jarak roda 2,865 mm.

Jika dibandingkan dengan E-Class Coupe pula, badan CLE sedikit lebih panjang dan rendah, namun jarak rodanya sedikit lebih pendek.

Dari segi kelengkapan, CLE 300 didatangkan standard dengan lampu hadapan Digital Light yang berfungsi seperti projektor dan boleh bertindak balas dengan perubahan keadaan trafik, jalan atau cuaca.

Selain itu, model itu turut tampil dengan pakej AMG Line dan Night Package, rim multi-spoke AMG berukuran 19 inci dan bumbung panoramik.

Ruang dalamannya tidak ubah seperti C-Class sedia ada, dengan panel instrumen digital berukuran 12.3 inci dan paparan tengah 11.9 inci yang diposisikan dalam format potret dan dihalakan enam darjah ke arah pemandu.

Upholsteri Artico menghiasi panel instrumen manakala kulit Nappa pula membaluti stereng sport multifungsi dan tempat duduk hadapan. Turut disertakan adalah sistem audio Burmester 3D dengan 17 pembesar suara dan pencahayaan ambien.

CLE 300 dikuasakan oleh enjin turbo 2.0-liter empat silinder yang menjana 258 PS pada 5,800 dan 400 Nm dari 2,000 hingga 3,200 rpm. Ia digandingkan dengan sistem mild hybrid yang memberikan kuasa tambahan sebanyak 17 PS dan 205 Nm.

Dengan transmisi automatik sembilan kelajuan dan sistem pacuan 4Matic, CLE 300 boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j 6.2 saat. Kelajuan maksimum dihadkan secara elektronik pada 250 km/j.

Sistem bantuan pemandu disertakan secara standard, merangkumi Driving Assistance Package Plus, Active Distance Assist Distronic, Active Lane Keeping Assist, Active Steering Assist, Memory Parking Assist, Active Parking Assist dengan Parktronic, kamera 360 darjah, dan Guard 360°.

Direct Lending, Tan Chong perkenal pelan ansuran servis kereta patuh syariah

Direct Lending telah mengumumkan kerjasama bersama Tan Chong Motor Holdings Berhad bagi memperkenalkan pelan ansuran servis kereta sepenuhnya digital yang patuh Shariah, di pusat perkhidmatan Nissan seluruh Malaysia.

Menurut Tan Chong, kerjasama ini sejajar dengan komitmen mereka untuk memberikan pemilik kereta Nissan pengalaman yang lancar di pusat perkhidmatan mereka.

Menerusi kerjasama ini, pelanggan Tan Chong kini boleh membuat semakan kelayakan kewangan dan pengesahan dokumen secara dalam talian dan mendapatkan pembiayaan segera berbanding pembiayaan kewangan tradisional.

Ini akan membolehkan pelanggan meningkatkan fleksibiliti dalam menguruskan perbelanjaan servis dan penyelenggaraan kereta mereka dengan tempoh pembayaran balik sehingga 12 bulan.

Pemohon boleh mendapatkan pembiayaan segera dalam tiga langkah mudah iaitu mengisi butiran, menghantar kad pengenalan berserta penyata bank bagi tiga bulan terkini dan mengakhiri proses dengan membuat pembayaran pertama, menetapkan kadar pembayaran bulanan dan menandatangani perjanjian pembiayaan. Keseluruhan proses ini dijalankan secara digital melalui telefon pintar.

Sebagai permulaan, perkhidmatan Direct Lending boleh didapati di 10 pusat perkhidmatan Nissan Tan Chong yang terpilih. Kemudahan ini akhirnya akan dikembangkan di semua pusat perkhidmatan Nissan Tan Chong seluruh negara.

Hui Yik Seong, Pengasas Direct Lending berkata, “Kami amat berbesar hati kerana dapat menawarkan sebuah pelan ansuran yang mematuhi prinsip Shariah, yang memberi manfaat kepada semua orang, termasuk pelanggan Tan Chong Motor Holdings Berhad.”

“Keselamatan pelanggan merupakan keutamaan kami. Dengan menjalin kerjasama dengan Direct Lending, kami dapat memastikan bahawa pelanggan kami mempunyai fleksibiliti kewangan untuk menyelenggara kenderaan mereka supaya berada dalam keadaan optimal, seterusnya menyumbang kepada pemanduan yang lebih selamat,” kata Daniel Ho Wai Ming, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tan Chong.

Pelan ansuran servis kereta Direct Lending merupakan kemudahan pembiayaan patuh Shariah yang disokong sepenuhnya oleh Amanie Advisors, sebuah firma Penasihat Kewangan Islam global yang terkemuka, memastikan kebolehcapaiannya untuk semua. Setakat tahun 2023, syarikat itu telah melakukan lebih daripada 130,000 penilaian berhubung kelayakan pembiayaan kewangan.

Harley-Davidson CVO Road Glide ST untuk pasaran Malaysia habis dijual – RM346,900

Didi Group selaku pengedar rasmi jenama Harley-Davidson di Malaysia telah melancarkan barisan model American Touring untuk pasaran tempatan menerusi CVO Road Glide ST, Road Glide dan Street Glide 2024. 

Menariknya, hanya empat unit (dari 150 unit seluruh dunia) Harley-Davidson CVO Road Glide ST ditawarkan untuk pasaran tempatan dengan harga jualan RM346,900. Lebih mengejutkan kesemua empat unit itu telah pun habis dijual. 

Model edisi terhad itu diinspirasikan jentera pasukan Screaming Eagle yang beraksi di kejuaraan King of the Baggers di Amerika Syarikat. 

Untuk rekod, CVO Street Glide ST ini dikuasakan enjin Milwaukee Eight 121 HO (High Output) yang berupaya menjana 126hp dan 193Nm. 

Motosikal ini juga tampil unik dengan menawarkan gabungan warna Graphic Flow State dan CVO 25th Anniversary. Selain itu, CVO Road Glide ST ini turut dilengkapi dengan ekzos Screamin Ealge Extreme Flow Titanium dan hadir dengan tujuh mod menunggang termasuk mod Track dan Track Plus. 

Pakej elektronik juga cukup premium dan menawarkan fungsi ‘chassis control’, brek elektronik dan ‘traction control’. 

Pada masa sama, CVO Road Glide ST ini juga lebih menonjol dengan penggunaan komponen gentian karbon dan sistem audio dari Rockford Fostgate Stage 2 yang menawarkan 4-saluran dan amplifier 500W RMS. 

 

Benda LFC700 bakal buat penampilan di Malaysia Autoshow 2024

MForce Bike Holdings bakal mempamerkan lebih 100 motosikal baharu di Malaysia Autoshow 2024 yang dijadualkan berlangsung dari 22 hingga 26 Mei ini bertempat di MAEPS, Serdang. 

Menariknya, kesemua model berkenaan terdiri dari model sedia ada, model baharu dan model akan datang yang akan dipasarkan disini. 

Antara yang akan dipamerkan termasuk Benda LFC700 sebuah cuiser gaya futuristik yang telah pun dilancarkan di China pada 2021. 

Atas kertas, LFC 700 merupakan motosikal segmen sport cruiser yang tampil dengan dua varian, dengan standard menawarkan 84.5hp pada 10,000 rpm manakala model premium (High Power) hadir dengan 92.5hp pada 11,000rpm.

Maklumat lebih terperinci akan didedahkan di Malaysia Autoshow 2024. 

Yamaha Y15ZR 2024 dapat tiga warna baharu, harga RM8,998

Hong Leong Yamaha Motor mengumumkan kemaskini penawaran model moped popular Yamaha Y15ZR dengan tiga warna menarik.

Tiga warna baharu yang dimaksudkan itu ialah kelabu, biru dan juga cyan, di mana semua pilihan warna itu boleh didapati di semua pengedar sah Yamaha bermula hari ini (2 Mei 2024).

 

Sama seperti penawaran terdahulu, HLYM masih lagi mengekalkan spesifikasi asas Y15ZR, dengan enjin silinder tunggal 150 cc berkuasa 15.6 hp @ 8,500 rpm dan daya kilas 14.4 Nm @ 6,500 rpm.

Harga jualan Yamaha Y15ZR 2024 juga masih lagi kekal RM8,998, tidak termasuk yuran pendaftaran dan insurans.

Setiap pembelian akan disertakan dengan kunci brek cakera bernilai RM100.

Mitsubishi Xpander kekal MPV bukan nasional terlaris di Malaysia

MITSUBISHI Motors Malaysia (MMM) mengumumkan bahawa Xpander berjaya mengekalkan kedudukannya sebagai MPV bukan nasional paling laris di negara ini dengan jualan sebanyak 11,384 unit dalam tahun kewangan 2023 (April 2023 hingga Mac 2024).

“Kami teruja menyaksikan penguasaan berterusan Xpander di Malaysia. Pencapaian ini adalah bukti komitmen kami dalam memberikan kenderaan berkualiti tinggi yang dapat memenuhi keperluaan dan keutamaan pelanggan Malaysia,” kata Shinya Ikeda, Ketua Pegawai Eksekutif MMM.

“Tempat No.1 ini juga menunjukkan bahawa Xpander adalah pilihan utama dalam kalangan keluarga Malaysia yang mencari MPV serba boleh,” tambah beliau.

Sementara itu, Triton pula merekodkan jualan sebanyak 8,636 unit dalam tahun kewangan 2023, membolehkannya terus berada di kedudukan dua teratas dalam segmen trak pikap.

Tambah Ikeda lagi, “Mitsubishi Motors Malaysia ialah tiga jenama bukan nasional teratas di Malaysia. Untuk 2024, Mitsubishi Motors terus memulakan perubahan ke arah yang lebih baik dan pengalaman pemilikan dengan standard tertinggi. Kami teruja untuk terus maju dan menghargai semua pelanggan kami atas sokongan setia mereka terhadap jenama Mitsubishi.”

Lambretta masuk pasaran Malaysia, bakal lancar X250 dan G350

LAMBRETTA, sebuah jenama skuter klasik yang cukup dikenali ramai, telah mengumumkan kemasukannya ke pasaran Malaysia.

Sebagai permulaan, Lambretta akan membuka lima kedai rasmi di Malaysia yang terletak secara strategik di seluruh negara termasuk Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang dan Kuching. Ia juga akan melancarkan dua model baharu iaitu X250 dan G350 tidak lama lagi.

Lambretta diasaskan pada tahun 1947 oleh Ferdinando Innocenti, dengan inspirasi daripada skuter Cushman berwarna hijau zaitun yang digunakan secara meluas di Itali semasa zaman peperangan.

Visinya adalah untuk mencipta sebuah kenderaan yang menawarkan kemudahan pemanduan, sesuai untuk lelaki dan wanita, dan membolehkan penumpang bergerak tanpa menjejaskan pakaian mereka.

Model terawal Lambretta menggunakan sistem suspensi bebas pada roda hadapan dan belakang, serta rekaan enjin tertutup dan badan streamline.

Hari ini, Lambretta masih menjadi lambang subkultur Mod, mewakili skuter sebagai kenderaan Mod yang hakiki dan memperlihatkan gaya Itali yang unik pada era tersebut.

Era baharu skuter Lambretta menggabungkan keanggunan, fungsi, dan estetik yang kekal sepanjang zaman. Dengan gaya klasik, Lambretta memberi penghormatan kepada asal usulnya sambil menggabungkan estetik berkekalan sepanjang zaman dengan inovasi kontemporari.

Ia juga menampilkan seni bina monocoque unik yang menandakan garis ketangkasan dan kekuatan yang tidak terputus melalui setiap lengkung dan kontur. Model-model baharu ini memancarkan keanggunan dan eksklusiviti, mewakili puncak warisan skuter Lambretta.