fbpx

Honda E-Clutch diperkenalkan untuk motosikal, tak perlu lagi klac tangan

honda e-clutch 01

HONDA baru sahaja mendedahkan teknologi E-Clutch untuk motosikal, dalam laman web mereka. Menurut mereka, E-Clutch merupakan sistem kawalan klac automatik pertama di dunia bagi transmisi pelbagai gear.

Teknologi itu direka untuk kelancaran gerak mula, penukaran gear, dan boleh berhenti tanpa penunggang perlu menarik tuil klac.

Honda E-Clutch menggunakan teknologi elektronik bagi memberikan kawalan mudah dan mantap untuk prestasi optima dalam situasi dengan perubahan daya seperti permulaan, penukaran gear, dan berhenti. Ia juga dikatakan lebih lancar dan rasa semula jadi berbanding penunggang biasa yang menggunakan klac.

Bagi memenuhi pelbagai keperluan tunggangan, klac ini juga boleh digunakan seperti biasa dengan menarik tuil klac, walaupun ia dikawal secara elektronik.

Ini membolehkan sistem ini digunakan oleh pelbagai penunggang dengan kemahiran berbeza. Ia juga akan membolehkan penunggang lebih fokus kepada keseronokan menunggang dengan lebih selesa.

Sistem ini lebih kompak dan ringan serta boleh dipasang pada enjin sedia ada, jadi Honda merancang untuk menggunakan E-Clutch pada motosikal-motosikal yang dikategorikan sebagai “FUN”.

Sebelum ini kita dapat lihat beberapa pengeluar seperti Lexus dan Hyundai-Kia membangunkan teknologi klac elektronik. Mungkinkah ini akan menjadi lebih lazim dalam kereta dan motosikal di masa depan?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved