fbpx

Boleh guna telefon bimbit ketika memandu, dengan syarat ada alat bebas tangan atau pemegang – PDRM

pemegang telefon

PENGGUNA jalan raya yang meleret atau menyentuh skrin telefon untuk membuat atau menerima panggilan ketika memandu tidak melanggar sebarang undang-undang asalkan mereka menggunakan alat bebas tangan atau pemegang.

Menurut laporan The Star, di bawah Aturan 17A Kaedah-Kaedah Lalulintas 1959, menggunakan telefon bimbit ketika memandu adalah dilarang kecuali jika ia digunakan bersama alat bebas tangan atau pemegang.

Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik, Komisioner Datuk Seri Mat Kasim Karim berkata, peraturan tersebut jelas bahawa pengguna jalan raya tidak boleh memegang telefon bimbit semasa kenderaan bergerak atau berhenti dalam kesesakan lalu lintas atau di lampu isyarat.

“Menggunakan telefon bimbit tanpa pemegang dalam situasi sedemikian bermakna pemandu mengalihkan perhatian mereka daripada jalan raya. Ini boleh mendatangkan bahaya dan kesulitan apabila mereka dikehendaki meneruskan pemanduan apabila trafik bergerak semula,” katanya.

Tambah beliau lagi, pemandu juga boleh hilang kawalan jika mereka mencuba untuk mengambil telefon bimbit yang terjatuh di lantai sambil memandu. Ini kerana tangan perlu berada di stereng untuk menggerakkan kenderaan dengan selamat.

Tanpa alat bebas tangan atau pemegang, pemandu hanya boleh menggunakan telefon mereka ketika berhenti di ruang parkir. Bagaimanapun, mereka diingatkan untuk tidak berhenti di lorong kecemasan tanpa sebab yang munasabah kerana ia merupakan satu kesalahan.

Ketika ditanya mengenai penggunaan jam pintar semasa memandu, Mat Kassim berkata ia dibolehkan kerana ia dianggap sebagai alat bebas tangan.

Pada 2020, pihak polus mengumumkan bahawa penggunaan telefon bimbit tanpa alat bebas tangan atau pemegang semasa memandu bukan lagi kesalahan yang boleh dikompaun.

Sebaliknya, mereka yang didapati bersalah akan dibawa ke mahkamah dan dikenakan denda sehingga RM1,000 atau hukuman penjara sehingga tiga bulan. Untuk pesalah berulang, penalti akan digandakan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved