fbpx

Lotus rugi RM852.58 juta pada 2022, mungkin buang sehingga 200 pekerja

lotus elise exige evora 01

SETELAH menamatkan pengeluaran Elise, Exige, dan Evora pada 2021, syarikat kereta sports itu hanya mengeluarkan satu model pada 2022 iaitu Emira.

Untuk SUV elektrik Eletre pula, mereka hanya mula memasang awal tahun ini manakala sedan EV yang akan menjadi lawan kepada Porsche Taycan akan hanya menyusul akhir tahun ini. Lebih buruk lagi, terdapat masalah bekalan bahan pada pertengahan kedua 2022 yang membantutkan lagi pengeluaran.

Jadi, Lotus hanya menyerahkan 576 kenderaan tahun lepas, penurunan angka mendadak berbanding 2021 dimana 1,566 kenderaan dikeluarkan. Ini menyebabkan mereka kerugian 145.1 juta Pound (RM852.58 juta) pada 2022, dan pada 2021 kerugian berjumlah 86.6 juta Pound (RM508.85 juta).

Untuk mengurangkan kos, Lotus kini mengurangkan struktur organisasi mereka bermakna mereka sehingga 200 staf bakal kehilangan pekerjaan.

Operasi Lotus di United Kingdom (UK) akan terkesan dengan keputusan ini memandangkan Lotus melaporkan kepada beberapa media tempatan akan cadangan mengurangkan sehingga 200 pekerja ini, melibatkan pangkalan di Hethel dan Warwickshire.

Jawatan-jawatan yang bakal terkesan adalah melibatkan kejuruteraan dan bahagian pengurusan, dan hal ini tidak akan melibatkan bahagian pemasangan dan pengeluaran kenderaan.

 

Malah, Lotus menjangka pemasangan tahun ini bakal mencipta rekod dimana pengeluaran Emira akan ditingkatkan, iaitu kereta ICE (enjin pembakaran dalaman) terakhir mereka, selain pengeluaran Eletre.

Evija juga masih perlu dikeluarkan, dan agak mengejutkan, tidak semua 130 unit pengeluaran telah terjual. Penghantaran hypercar elektrik itu dijangka bermula Ogos ini. Jika anda terlupa, Lotus Evija telah mula dipertontonkan pada Julai 2019.

Selain itu, Lotus sedang membangunkan kereta sports EV yang sepatutnya dibangunkan bersama Alpine. Walaubagaimanapun, kedua-dua syarikat mengambil keputusan untuk tidak meneruskan projek itu beberapa bulan lepas. Jika masih diteruskan, ia akan menjadi projek Lotus sepenuhnya.

Jika model ini dilancarkan kira-kira pada 2026 nanti, ia akan berentap dengan pengganti Porsche 718 (Cayman dan Boxster) yang juga model elektrik.

Berit aini suatu yang tidak dapat dielakkan walaupun agak menyedihkan dimana bakat-bakat bidang kejuruteraan dan pengurusan teratas terkesan. Tetapi, Lotus masih sebuah syarikat perniagaan yang harus bertahan dalam industri yang kompetitif.

Semoga pekerja-pekerja ini dapat diserap semula dalam Lotus sebaik sahaja mereka mula mencatatkan keuntungan nanti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved